99,5 % medisiner til riktig tid
– Driftssikkerhet og enkel betjening har vært helt vesentlig for oss i utviklingen av Evondos, sier Anette Landsverk Sæther. Hun er sykepleier, og nå teamleder for kundeopplæring og oppfølging hos Evondos.
Hun forteller at det er viktig for Evondos med tett oppfølging av kundene, også etter at løsningen er tatt i bruk av kommunene.
– Vi er opptatt av tett dialog med kundene, og gjør kontinuerlig forbedringer på bakgrunn av tilbakemeldinger fra kommune og brukere. -Anette Landsverk Sæther Teamleder, Evondos
Robotene fra Evondos har pr. 24.05.21 utlevert mer enn 8,9 millioner medisindoser i Norden. 99,5 % av disse er utlevert til riktig tid.
– Dette viser jo at systemet funger, sier Sæther.
– Selv ikke brukere på 90 år kan gjøre noe galt. Ikke engang å trekke ut kontakten vil stoppe roboten i å levere ut medisiner til riktig tid. -Anette Landsverk Sæther Teamleder, Evondos
Ved strømbrudd vil nemlig et backupbatteri sørge for driften, samtidig som den kommunale tjenesten blir varslet.
Fordel med tidlig innsats
Hvem som skal få tilbud om Evondos i Stavanger, kartlegges av kommunen.
– Den viktigste forutsetningen er at pasientene er innstilt på å ta medisinene selv. Så sant den viljen er der, vil de aller fleste bli trygg på den nye hjelperen sin etter å ha prøvd ut roboten i 2–3 uker, sier Sæther.
Erfaringen fra Stavanger kommune er at det lønner seg å innføre Evondos tidlig i et pasientløp, spesielt for eldre pasienter.
– Det er en fordel å la eldre brukere venne seg til teknologien før evner og sanser blir redusert. Da takler de overgangene bedre når helsesituasjonen blir slik at de i perioder veksler mellom opphold på sykehus, sykehjem og egen bolig, avslutter Kim Tollefsen.
Kom i kontakt med Evondos her.