For å bidra til at det er seriøse bedrifter som velges i anbudskonkurranser har NHO laget en oppdatert sjekkliste for innkjøpere. Illustrasjonsfoto: Colourbox
For å bidra til at det er seriøse bedrifter som velges i anbudskonkurranser har NHO laget en oppdatert sjekkliste for innkjøpere. Illustrasjonsfoto: ColourboxColourbox
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Dette må du huske ved innkjøp

Slik kan du skille mellom seriøse og useriøse leverandører.

Hvert år kjøper kommunal sektor varer og tjenester fra private leverandører for mellom 100–150 milliarder kroner. For å hjelpe kommunale innkjøpere på vei har NHO nå laget en sjekkliste for noen av de viktigste punktene man bør huske på.

Drahjelp

– Vi ønsker å bidra til at det er seriøse bedrifter som velges i anbudskonkurranser. Derfor har vi lagd en liten sjekkliste for innkjøpere, sier Dordi Gjønnes, advokat og ansvarlig for offentlige anskaffelser i NHO.

Hun understreker at innkjøpere ikke må se seg blinde på lave priser.

– Tildeling av kontrakter som utelukkende baserer seg på lavest pris bør brukes med varsomhet i utsatte bransjer. Kvalitet koster, og kvalitet bør gjennomgående være et tildelingskriterium som vektes tungt, sier Gjønnes.

Myntet på de små

De store kommunene har ofte egne avdelinger med innkjøpere. NHO mener at enkelte små kommuner kanskje ikke er like godt utrustet, selv om også store kommuner blir felt i Klagenemnda for offentlige anskaffelser for innkjøpsfeil.

– Det er naturlig at små kommuner med lite ressurser ikke har den samme kompetansen som de store. Vi ønsker at sjekklisten skal hjelpe disse på vei, sier Gjønnes.

– Sjekkpunktene vi har samlet skal gi innkjøperne er relativt godt overblikk over leverandørene. Punktene vi har satt opp vil i mange tilfeller hjelpe innkjøperne til å skille mellom seriøse og useriøse tilbydere, sier hun.