Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB scanpixJan Haas / NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Liten effekt av skolestart for seksåringene

Reformen som sendte norske seksåringer på skolen ser ut til å ha liten effekt når man ser på karakterene i ungdomsskolen og gjennomføringen av videregående, viser forskning.

Ett år tidligere skolestart har også liten innvirkning på om elevene velger yrkesfag eller allmennfag senere, skriver Dagsavisen.

– Våre funn viser at reformen verken hadde positive eller negative effekter, sier førsteamanuensis Tarjei Havnes på Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo (UiO). Sammen med Statistisk sentralbyrå har han og flere universitetskolleger sett på effekten av at skolestart for seksåringer ble innført i 1997. Bekymringen for at barn som ikke gikk i barnehage eller på førskole hang etter ved skolestart, var en av hovedårsaken for reformen den gangen, sier Havnes.

– Virkelighetsbeskrivelsen i forkant av reformen var riktig – de som ikke har gått i barnehage, tilhører ofte et lavere sosioøkonomisk sjikt enn andre og gjør det i utgangspunktet dårligere enn barn som uansett ville gått i barnehage. Men i det første seksårskullet er det ikke slik at de barna som ville gått i barnehage gjør det bedre enn de som ikke ville gjort det, forklarer forskeren.

(©NTB)