Det må komme flere profesjoner inn i skolen, så lærerne kan konsentrere seg om å undervise, anbefaler et utvalg som har sett på lærerrollen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Det må komme flere profesjoner inn i skolen, så lærerne kan konsentrere seg om å undervise, anbefaler et utvalg som har sett på lærerrollen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Utvalg: Lærerne har for svakt faglig fellesskap

Norske lærere har et svakere profesjonsfellesskap enn mange andre yrker og må få en mer profesjonell forankring, anbefaler utvalg.

Det er en av hovedkonklusjonene til et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg som har sett på lærerrollen.

Utvalget, som ble satt ned i kjølvannet av den opprivende lærerstreiken i 2014, leverte sin rapport til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mandag.

– Lærerprofesjonen blir ofte omtalt som en semi-profesjon og synes ha et svakere profesjonsfellesskap enn en del andre profesjoner. Det er viktig å styrke dette fellesskapet for å utvikle lærerrollen, forbedre undervisning og gi profesjonen en bedre faglig og profesjonell forankring, uttalte utvalgsleder Thomas Dahl under overrekkelsen.

Flere profesjoner

Utvalget anbefaler å styrke profesjonsfellesskapet til lærerne, ikke bare på den enkelte skole, men også lokalt, regionalt og nasjonalt.

– Et slikt fellesskap er viktig for å motvirke uheldig praksis i klasserommene, uttalte Dahl.

Utvalget anbefaler også at flere profesjoner må inn i skolen slik at lærerne kan konsentrere seg om undervisingen. Samtidig må lærerne bli flinkere til å samarbeide med andre grupper og passe på å ikke bli seg selv nok, uttalte Dahl.

Utvalget anbefaler også en større differensiering av lærerarbeidet, som mer bruk av lærerspesialister og ressurslærere, samt en mer profesjonsrettet og forskningsbasert lærerutdanning, som samtidig er tettere på hverdagen i klasserommet.

Lærerløft

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier rapporten er en del av en større, pågående prosess for å styrke skolen.

– Lærerrollen er en utrolig viktig rolle, derfor ønsket vi oss et kunnskapsgrunnlag og et litt fastere ståsted for å arbeide videre med dette. Nå er det vår jobb å bruke dette politisk, sa Isaksen.

Ekspertgruppen har sett på hvordan lærerrollen har utviklet seg over tid og hva slags forventninger samfunnet har til lærerne i dag.

– Lærerne møter flere krav og forventninger i dag enn de gjorde for 20-30 år siden. Rapporten minner om at kjerneoppgaven til lærerne er undervisningen. Det er et godt utgangspunkt for å diskutere lærerrollen i tiden fremover, uttalte Isaksen.

(©NTB)