Oslo kommune vil tømme søppelet selv
Etter måneder med søppelkaos og Veireno-kritikk er det klart at Oslo kommune overtar søppeltømmingen allerede fra mandag morgen.
Frykt for at Veireno mandag skulle erklære seg konkurs, fikk byrådet til å hasteinnkalle til en pressekonferanse søndag ettermiddag. Da hadde de allerede forhandlet med avfallshåndteringsselskapet i noen uker.
Veireno-saken
* Våren 2015: Renovasjonsetaten (REN) i Oslo kommune konkurranseutsetter innhenting av husholdningsavfall i byen.
* 2. september 2015: REN signerer kontrakt med Veireno AS for innsamling av papir-, mat-, plast- og restavfall i hele Oslo i fem år.
* 3. oktober 2016: Veireno starter avfallsinnhentingen.
* 17. oktober: Det er kommet inn over 5.500 klager fra frustrerte innbyggere på to uker. 29. november er antallet klager over 21.000. Ved årsskiftet er klagetallet 30.000.
* Etter en drøy måned gir Oslo kommune Veireno dagbøter for manglende avfallshenting.
* 13. desember: Konsulentfirmaet Deloitte skal granske søppelkaoset. Granskingen skal vare til påske.
* 10. januar: Arbeidstilsynet skal ha funnet 81 brudd på arbeidstidsbestemmelsene i Veireno. Flere ansatte skal ha jobbet over 80 timer i uka.
* 16. januar: Rødt varsler mistillit mot samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) dersom kontrakten med Veireno ikke heves.
* 16. januar: Pål Sommernes går av som REN-direktør.
* 16. januar: Byrådet åpner for å heve hele eller deler av Veireno-avtalen.
* 17. januar: Byrådsleder Raymond Johansen sier kontrakten kan termineres “i ytterste konsekvens” og opplyser at Renovasjonsetaten forbereder et nytt anbud.
* 1. februar: Arbeidstilsynets oversikt viser at Veirenos ansatte har jobbet 13.737 overtidstimer og påviser 2.091 mulige brudd på arbeidsmiljøloven, skriver Dagbladet.
* 14. februar: Arbeidstilsynet politianmelder Veireno for mange og alvorlige brudd på arbeidstidsbestemmelsene.