Gullegg-vinnere: Markedssjef Dan Lorentzen fra Arena Norge (f.v.), storkundeansvarlig Katia Tingberg fra Bluegarden og salgsdirektør Jan Erik Berg fra Xledger. Foto: Terje Lien
Gullegg-vinnere: Markedssjef Dan Lorentzen fra Arena Norge (f.v.), storkundeansvarlig Katia Tingberg fra Bluegarden og salgsdirektør Jan Erik Berg fra Xledger. Foto: Terje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Disse la årets gullegg

Bluegarden, Xledger og Arena er vinnere av «Det offentlige gullegget» for beste annonsekampanje rettet mot kommunesektoren i 2016.

De tre vant prisen for kampanjen «ERP i skyen for norske kommuner».

– De har vært nytenkende og kreative ved å gå sammen om å markedsføre felles, skreddersydde og skybaserte løsninger. Kampanjen er tydelig i sitt budskap. Det er lett å kjenne igjen på sitt visuelle uttrykk og har svært høy relevans for målgruppa, sa juryleder og ansvarlig redaktør Britt Sofie Hestvik i Kommunal Rapport, da hun delte ut prisen under et arrangement i Kommunenes Hus onsdag.

Hestvik uttalte videre at kampanjen til Bluegarden, Xledger og Arena vinner på relevans, kreativitet og effekt. Dessuten at det er kort vei fra oppmerksomhet til handling.

– Dette var veldig overraskende og veldig moro. Vi har lagt stor vekt på å få til den effekten som juryen la til grunn. Vi ønsker å fortelle at det er kommet en ny aktør i kommunemarkedet, sa salgsdirektør Jan Erik Berg i Xledger under prisutdelingen.

Disse nådde nesten opp

Dette er femte år på rad at Kommunal Rapport gjør stas på egne annonsører ved å dele ut «Det offentlige gullegget». Selve prisen består av et diplom og et gratis innrykk i papiravisen.

Samtlige annonsekampanjer i Kommunal Rapport i 2016 ble tatt med i vurderingen. Av dem ble seks kampanjer nominert. Nest best i år ble Utdanningsdirektoratet, med sin kampanje om videreutdanning. På tredje plass kom Heidenreich, med sin kampanje «Når vannet stiger».

– Utdanningsdirektoratets kampanje er en viktig oppfordring til skoleeierne om å sørge for videreutdanning. Den utfordrer kommunene og oppfordrer lærerne til å ta videreutdanning. Den framstår visuelt som litt gammeldags, kommenterte Hestvik.

De øvrige nominerte var Framsikt, Kommunalbanken Norge og Vivento.

Varierte vinnere

Den første gullegget-prisen ble tildelt Manpower i 2012. Senere har Visma, Coop, Utdanningsdirektoratet og bladet Sykepleien vunnet prisen.

Foruten Hestvik har juryen bestått av Trine Christensen, rådmann i Ås og Børre Thorstensen, rådgiver og leder av Content Marketing i reklame- og digitalbyrået Oktan.