Enige om færre, men større Nav-kontorer
Arbeids- og velferdsetaten og KS er enige om behovet for færre, men større Nav-kontorer. Sammen oppfordrer de kommunene til å etablere interkommunale ordninger.
Nav i endring
Ekspertutvalg ledet av Sigrun Vågeng la i 2015 fram en rapport med sterk kritikk av Nav.
Vågeng ble samme år utnevnt til ny arbeids- og velferdsdirektør.
Stortinget ga i 2016 sin tilslutning til hovedlinjene i regjeringens stortingsmelding «Nav i en ny tid».
Arbeidsgruppe med Nav og KS la høsten 2016 fram rapporten «Utviklingen av Nav-kontor – større handlingsrom og ansvar».
Anbefalingene fikk bred tilslutning i høring i fjor høst. De viktigste er:
- Færre, men større Nav-kontorer basert på bo- og arbeidsmarkedsregioner
- Sterkere ledelse, kompetanse og handlingsrom lokalt
- Arbeidsrettete tiltak og arbeidsavklaringspenger besluttes lokalt på Nav-kontorene
- Digitalisering – de fleste brukerne skal betjene seg selv på nettet
- Oppsøkende virksomhet – Navs veiledere møter brukerne der de befinner seg
- Arbeids- og velferdsetatens forslag til ny regional struktur for Nav er på høring med frist 28. april
«En dør inn», var slagordet for Nav-reformen i 2006, som skulle få flere i arbeid, færre på trygd.
Aetat og Trygdeetat ble slått sammen til Arbeids- og velferdsetaten (Nav), som fikk felles førstelinjetjeneste med sosialtjenesten i alle kommuner.
Disse lokale Nav-kontorene eies i partnerskap mellom kommunen og Navs fylkesdirektør.
– Skal vi utvikle Nav videre, må vi skape større Nav-kontorer med større kompentanse og mer handlingsrom. Der kommunereformen ikke strekker til, er det viktig med interkommunale ordninger, basert på naturlige bo- og arbeidsmarkedsregioner.