Metoden bak Kommunebarometeret 2014
Her får du mer informasjon om metoden vi har brukt for å lage Kommunebarometeret for femte gang. Her lister vi også alle nøkkeltall som er med i rangeringen.
Hva er Kommunebarometeret?
Kommunebarometeret er en sammenlikning av landets kommuner, basert på til sammen 127 nøkkeltall. Hensikten er å gi beslutningstakere – særlig folkevalgte i kommunestyret – en lettfattelig og tilgjengelig oversikt over hvordan kommunen driver. Tallene er hentet fra Statistisk sentralbyrås Kostra-database, foreløpige tall for 2013, Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet, Grunnskolenes informasjonssystem, Folkehelseinstituttets kommunedatabase og Kommuneproposisjonen 2014.
I all hovedsak er det 2013-tall som er bruk, men i noen tilfeller publiseres ikke data for 2013 før til høsten. I de tilfellene har vi brukt 2012-tallene.
Hvis noen kommuner mangler data på et nøkkeltall, har vi antatt at de er gjennomsnittlige. De som mangler for mange nøkkeltall blir ikke rangert på totaltabellen. Dette gjelder i hovedsak de kommunene som mangler økonomitall i de foreløpige Kostra-tallene.
Hvorfor gjør vi dette?
Det er veldig vanskelig for en lokalpolitiker å sette seg ned med ssb.no og selv danne seg et bilde av hvordan kommunen faktisk driver. Barometeret gir mulighet for å stille spørsmål, og ikke minst la de mindre gode lære av de beste.
Har dette noen verdi, når det er så forenklet?
Ja. I stedet for å drukne politikerne i detaljer, prøver vi å vise det store bildet. Kommunebarometeret erstatter ikke grundige og kostbare utredninger om en enkelt sektor – men det bidrar til at kommunen kan se hvilken sektor som det kan være verdt å se nærmere på. Det er naturlig at en kommune har noen gode og noen dårlige resultater. Likevel ser vi at en del kommuner skiller seg klart ut. Vi ser også at flere kommuner klarer å kombinere stram pengebruk med omfattende tilbud til brukerne.
I små kommuner kan selvsagt spesielle forhold gi spesielle utslag. Det er viktig å se etter årsaken til at kommunen kommer godt eller dårlig ut. En dårlig karakter kan ha en god forklaring.
Hvilke kriterier er med?
Til sammen har vi 127 nøkkeltall. De blir listet nedenfor. Nederst i denne artikkelen kan du kommentere: Er det kriterier som burde vært med, og er det noen vi bør erstatte med andre og bedre kriterier? Målet vårt er å gjøre Kommunebarometeret så lettfattelig og godt som mulig – og vi tar imot all konstruktiv kritikk med takk!
Hvordan klarer Kommunal Rapport å rangere kommunene?
Alle kommuner er rangert for hvert enkelt nøkkeltall, basert på kommunens egen rapportering. Åpenbare feil eller mistenkelige verdier er fjernet. De 5 prosent beste har fått karakteren 6. De 5 prosent dårligste får karakteren 1. Kommunene mellom ytterpunktene får karakter ut fra om nøkkeltallet er nært de beste eller de dårligste.
Det er altså i all hovedsak like mange 6-ere som 1-ere av karakterer, mens alle andre karakterer varierer ut fra om Kommune-Norge ligger nær de beste (mange 5-ere og 4-ere) eller de dårligste (mange 3-ere og 2-ere). Karakteren 3,5 betyr at du er midt mellom de beste og de dårligste.
Hvordan skalaen er satt opp er definitivt gjenstand for skjønn. Uansett blir dette en rangering fra «bra» til «dårlig» innen hvert nøkkeltall. Sammenlikning med andre, med egen kommune over tid og rangering på hvert enkelt nøkkeltall kan kommunene få tilgang til ved å bestille egne rapporter. Forklaringen her er gitt slik at andre skal kunne gjenta våre regneøvelser, og se at de stemmer.
Nøkkeltallene har ulik vekt
Du kan ikke legge sammen karakterene for å se hvem som kommer best ut samlet. Nøkkeltallene har ulik vekt. For å gjenta vårt regnestykke må karakteren multipliseres med sektorens vekt og med nøkkeltallets vekt innen sektoren. Produktet av dette regnestykket kan legges sammen til en total for de 108 nøkkeltallene.
Poenget er like fullt å rette oppmerksomheten mot en gruppe kommuner som gjør det bra, ikke drive med millimeterregning på om den kommunen er marginalt bedre enn naboen. Det er derfor viktig å huske på at om man er nummer 1 eller 40 ikke spiller så stor rolle. Men det er stor forskjell på nummer 1 og nummer 400.
Hvorfor legger vi vekt på korrigert inntekt?
Et spørsmål som opptar mange er hvorfor vi justerer tabellen for korrigert inntekt (hva kommunen har av disponible inntekter når den har gitt et standard tjenestetilbud). Årsaken er at vi ikke bare vil vise hvilke kommuner som har best nøkkeltall, men hvor gode de er i forhold til rammebetingelsene – for å si noe om kommunen yter maksimalt.
Kraftkommunene lider særlig av at vi korrigerer for disponible inntekter. I sluttabellen for Kommunebarometeret blir korrigert inntekt vektet slik:
1 + ( ( ( KI / 100) – 1) / 3).
Vi har satt en øvre grense på korrigert inntekt = 175. Uten en slik grense er vår vurdering at de fire rikeste kommunene, Bykle, Modalen, Eidfjord og Sirdal blir så hardt nedjustert at de havner urealistisk langt ned på sluttabellen.
En kommune med en korrigert inntekt på 112 prosent (1,12) vil da få totalscoren justert slik:
Totalscore (vektede nøkkeltall lagt sammen) / 1,04 = endelig resultat
Hvor mye korrigert inntekt skal telle, er en ren skjønnsmessig vurdering. Det er klart at kommuner med høyere inntekter, skal ha bedre resultater enn andre kommuner. Godt anvendt må ekstra ressurser gi effekt. Hvis de IKKE gir effekt, har jo inntekten ingen hensikt.
Forutsetningen i vårt regnestykke er at 3 prosent ekstra i inntekt gir effekt i form av 1 prosent bedre verdi på nøkkeltallet. Såpass må vi kunne forvente?
Hva med usikkerhet og gale tall?
Tallene kommer fra kommunene selv. Vi forutsetter at de er i stand til å rapportere riktig. Noen sektorer er likevel beheftet med en del usikkerhet. I den foreløpige versjonen gjelder det særlig sektoren saksbehandling, nærmiljø og VAR. Svært mange kommuner mangler noen data i disse sektorene.
Nummer | Kategori | Kode | Vekt | Forklaringstekst | Kilde | Siste data | Høyt bra? |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | GSK | GSK1 | 0.02 | AVGANGSKARAKTERER: Gjennomsnittlige grunnskolepoeng siste fire år (10 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2013 | 1 |
2 | GSK | GSK2 | 0.01 | AVGANGSKARAKTERER: Gjennomsnittlige grunnskolepoeng siste år (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
3 | GSK | GSK3 | 0.02 | NASJONALE PRØVER: Gjennomsnitt 5. trinn siste fire år (10 %) | Udir | 2013 | 1 |
4 | GSK | GSK4 | 0.02 | NASJONALE PRØVER: Gjennomsnitt 8. trinn siste fire år (10 %) | Udir | 2013 | 1 |
5 | GSK | GSK5 | 0.02 | NASJONALE PRØVER: Gjennomsnitt 9. trinn siste fire år (10 %) | Udir | 2013 | 1 |
6 | GSK | GSK6 | 0.01 | NASJONALE PRØVER: Gjennomsnitt andel elever på laveste mestringsnivå. alle trinn siste tre år (5) | Udir | 2013 | 0 |
7 | GSK | GSK7 | 0.04 | FRAFALL: Andel elever som ikke har fullført og bestått videregående innen fem år. snitt siste fire år (20 %) | FHI | 2012 | 0 |
8 | GSK | GSK8 | 0.01 | GRUPPESTØRRELSE: Størrelse (1.-10. trinn) målt mot medianen i egen kommunegruppe (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
9 | GSK | GSK9 | 0.01 | TRIVSEL: 7. trinn. snitt siste fem år (5 %) | FHI | 2012 | 1 |
10 | GSK | GSK10 | 0.01 | TRIVSEL: 10. trinn. siste fem år (5 %) | FHI | 2012 | 1 |
11 | GSK | GSK11 | 0.01 | UTDANNING: Andel lærere med høyere utdanning og pedagogisk utdanning. 1.-10. trinn (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
12 | GSK | GSK12 | 0.01 | SPESIALUNDERVISNING: Andel elever som får slik undervisning. snitt siste fire år (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
13 | GSK | GSK13 | 0.005 | SFO: Andel ansatte i SFO med relevant utdanning (2.5 %) | Udir | 2013 | 1 |
14 | GSK | GSK14 | 0.005 | SFO: Foreldrebetaling full plass i SFO (2.5 %) | Udir | 2013 | 0 |
15 | ELDRE | ELDRE1 | 0.01 | TILBUD: Andel av innbyggerne over 80 år som får tjenester (5 % vekt i sektoren) | Kostra | 2013 | 1 |
16 | ELDRE | ELDRE2 | 0.005 | TILBUD: Andel innbyggere over 80 år som får tjenester. snitt siste fire år (2.5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
17 | ELDRE | ELDRE3 | 0.01 | BEHOV: Andel av alle brukere som har omfattende behov for bistand (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
18 | ELDRE | ELDRE4 | 0.01 | BEHOV: Andel av brukere med omfattende behov. snitt siste fire år (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
19 | ELDRE | ELDRE5 | 0.02 | HJEMMESYKEPLEIE: Snitt tildelte timer per uke (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
20 | ELDRE | ELDRE6 | 0.01 | PRAKTISK BISTAND: Snitt tildelte timer per uke (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
21 | ELDRE | ELDRE7 | 0.02 | SYKEHJEMSPLASSER: Antall som brukes av inn-byggere over 80 år. andel av bef. over 80 år (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
22 | ELDRE | ELDRE8 | 0.01 | KORTTIDSPLASSER: Antall opphold på én korttidsplass siste år (gjennomstrømming) (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
23 | ELDRE | ELDRE9 | 0.01 | UTSKRIVNINGSKLARE: Liggedøgn på sykehus. utskrivningsklare pasienter. per 10.000 innb. (5 %) | Hdir | 2013 | 0 |
24 | ELDRE | ELDRE10 | 0.02 | ENEROM: Andel plasser i brukertilpasset enerom med eget bad/wc (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
25 | ELDRE | ELDRE11 | 0.03 | LEGE OG FYSIOTERAPI: Tid per uke per beboer i sykehjem (15 %) | Kostra | 2013 | 1 |
26 | ELDRE | ELDRE12 | 0.04 | FAGUTDANNING: Andel av brukerrettede årsverk som er fagutdannet (20 %) | Kostra | 2013 | 1 |
27 | ELDRE | ELDRE13 | 0.005 | ÅRSVERK PER MOTTAKER: Både hjemmetjeneste og institusjon (2.5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
28 | BV | BV1 | 0.015 | FRISTBRUDD: Andel undersøkelser m behandlings-tid over 3 mnd (15 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2013 | 0 |
29 | BV | BV2 | 0.02 | FRISTBRUDD: Andel undersøkelser med behandlingstid over 3 mnd. snitt siste fire år (20 %) | Kostra | 2013 | 0 |
30 | BV | BV3 | 0.0075 | UTARBEIDET PLAN: Andel barn med utarbeidet plan (7.5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
31 | BV | BV4 | 0.0075 | UTARBEIDET PLAN: Andel barn med utarbeidet plan. snitt siste fire år (7.5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
32 | BV | BV5 | 0.01 | TILTAK I HJEMMET: Andel saker med tiltak i hjemmet (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
33 | BV | BV6 | 0.01 | TIDLIG INNSATS: Netto utgifter til forebygging. helsestasjon og skolehelsetjeneste (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
34 | BV | BV7 | 0.02 | “ÅRSVERK: Stillinger med fagutdanning. per | |||
barn 0-17 år (20 %)” | Kostra | 2013 | 1 | ||||
35 | BV | BV8 | 0.005 | SAKSBEHANDLING: Avsluttede undersøkelser. per årsverk knyttet til saksbehandling og adm. (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
36 | BV | BV9 | 0.005 | INTERNKONTROLL: Innført (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
37 | BH | BH1 | 0.02 | FAGUTDANNING: Andel styrere og ledere med pedagogisk utdanning (20 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2013 | 1 |
38 | BH | BH2 | 0.015 | FAGUTDANNING: Ansatte i alt med pedagogisk utdanning (15 %) | Kostra | 2013 | 1 |
39 | BH | BH3 | 0.01 | AREAL: Leke- og oppholdsareal per barn (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
40 | BH | BH4 | 0.02 | BEMANNING: Antall barn (korrigert for alder) per årsverk (20 %) | Kostra | 2013 | 0 |
41 | BH | BH5 | 0.015 | BEMANNING: Oppholdstimer per årsverk i kommunale barnehager (15 %) | Kostra | 2013 | 0 |
42 | BH | BH6 | 0.005 | KJØNN: Andel ansatte som er menn (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
43 | BH | BH7 | 0.01 | MINORITETSSPRÅKLIGE: Andel av minoritetsspråklige barn som går i barnehage (10 %) | Kostra | 2012 | 1 |
44 | BH | BH8 | 0.005 | ÅPNINGSTID: Andel barnehager med åpningstid 10 timer eller mer per dag (5) | Kostra | 2013 | 1 |
45 | HE | HE1 | 0.01125 | LEGEDEKNING: Andel legeårsverk per 10.000 innbyggere (15 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2013 | 1 |
46 | HE | HE2 | 0.00375 | LEGEDEKNING: Ledig plass på fastlegelistene. som andel av totalt antall plasser (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
47 | HE | HE3 | 0.01125 | INNLEGGELSER: Antall innleggelser på sykehus per 1.000 innbyggere (15 %) | Kostra | 2013 | 0 |
48 | HE | HE4 | 0.00375 | HELSEUNDERSØKELSE: Andel barn som har fullført undersøkelse innen utgangen av 1. skoletrinn (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
49 | HE | HE5 | 0.00375 | HJEMMEBESØK: Andel hjemmebesøk hos nyfødte innen to uker etter hjemkomst (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
50 | HE | HE6 | 0.0075 | HELSESØSTER: Antall årsverk per innbygger under 5 år (10 %) | Kostra | 2012 | 1 |
51 | HE | HE7 | 0.0075 | PSYKIATRISK SYKEPLEIER: Antall årsverk per 10.000 innbyggere (10 %) | Kostra | 2012 | 1 |
52 | HE | HE8 | 0.0075 | MEDISINBRUK: Diabetesmedisin. per 10.000 innbyggere (10 %) | FHI | 2012 | 0 |
53 | HE | HE9 | 0.0075 | MEDISINBRUK: Hjerte- og karmedisin. per 10.000 innbyggere (10 %) | FHI | 2012 | 0 |
54 | HE | HE10 | 0.00375 | MEDISINBRUK: Medisin psykiske lidelser (5 %) | FHI | 2012 | 0 |
55 | HE | HE11 | 0.0075 | FOREBYGGING: Netto driftsutgifter til forebygging. kroner per innbygger - snitt siste tre år (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
56 | SOS | SOS1 | 0.0075 | STØNADSTID: Snitt stønadslengde for mottakere mellom 18 og 24 år (15 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2013 | 0 |
57 | SOS | SOS2 | 0.005 | STØNADSTID: Snitt stønadslengde for mottakere mellom 25 og 66 år (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
58 | SOS | SOS3 | 0.005 | STØNADSTID: Andel som går over 6 måneder på stønad (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
59 | SOS | SOS4 | 0.005 | STØNAD: Mottakere av kvalifiseringsstønad. andel av de som går over 6 mnd på sosialhjelp (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
60 | SOS | SOS5 | 0.0025 | INDIVIDUELL PLAN: Brukere som har individuell plan. som andel av langtidsmottakere (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
61 | SOS | SOS6 | 0.005 | ØKONOMISK RÅDGIVNING: Andel mottakere som får gjeldsrådgivning samlet (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
62 | SOS | SOS7 | 0.0025 | FOREBYGGING: Netto driftsutgifter til veiledning og sosialt forebyggende arbeid - per mottaker (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
63 | SOS | SOS8 | 0.0025 | KUNDEKONTAKT: Telefontid for brukere. timer per uke (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
64 | SOS | SOS9 | 0.005 | ØKONOMI: Andel av mottakerne som har sosialhjelp som hovedinntektskilde (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
65 | SOS | SOS10 | 0.005 | BOLIG: Andel søknader om kommunal bolig som blir innvilget (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
66 | SOS | SOS11 | 0.005 | BOLIG: Andel av de som har kommunal bolig. som har hatt et midlertidig tilbud siste år (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
67 | KUL | KUL1 | 0.005 | PRIORITERING: Netto driftsutgifter til kultur. andel av totale netto driftsutg (20 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2013 | 1 |
68 | KUL | KUL2 | 0.0025 | IDRETT: Netto driftsutgifter til idrett per innbygger (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
69 | KUL | KUL3 | 0.0025 | BARN OG UNGE: Netto driftsutgifter til aktivitetstilbud for barn og unge (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
70 | KUL | KUL4 | 0.0025 | FORMIDLING: Sysselsatte innen kulturformidling (fra Norsk Kulturindeks. Telemarksforskning) (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
71 | KUL | KUL5 | 0.0025 | BIBLIOTEK: Netto utgifter til bibliotek. per innbygger (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
72 | KUL | KUL6 | 0.0025 | BIBLIOTEK: Utlån alle medier fra folkebibliotek per innbygger (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
73 | KUL | KUL7 | 0.00125 | BIBLIOTEK: Besøk i folkebibliotek per innbygger (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
74 | KUL | KUL8 | 0.00125 | KINO: Kinobesøk per innbygger (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
75 | KUL | KUL9 | 0.0025 | MUSIKKSKOLE: Andel av elevene som går på kommunens musikk- og kulturskole (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
76 | KUL | KUL10 | 0.00125 | MUSIKKSKOLE: Antall timer per elev (fra Norsk Kulturindeks. Telemarksforskning) (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
77 | KUL | KUL11 | 0.00125 | FRITIDSSENTER: Antall besøk i året. per innbygger under 18 år (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
78 | ØK | ØK1 | 0.01 | DRIFTSRESULTAT: Korrigert netto driftsresultat siste år (10 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2013 | 1 |
79 | ØK | ØK2 | 0.02 | DRIFTSRESULTAT: Korrigert netto driftsresultat siste fire år (20 %) | Kostra | 2013 | 1 |
80 | ØK | ØK3 | 0.01 | DISPOSISJONSFOND: I prosent av brutto driftsinntekter (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
81 | ØK | ØK4 | 0.015 | NETTO LÅNEGJELD: I prosent av brutto driftsinntekter (15 %) | Kostra | 2013 | 0 |
82 | ØK | ØK5 | 0.01 | ENDRING LÅNEGJELD: Endring i prosentpoeng siste fire år (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
83 | ØK | ØK6 | 0.005 | NETTO FINANSUTGIFTER: I prosent av brutto driftsinntekter. eksklusive avdrag (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
84 | ØK | ØK7 | 0.01 | “INVESTERINGER: I prosent av brutto driftsinntekter | |||
(10 %)” | Kostra | 2013 | 0 | ||||
85 | ØK | ØK8 | 0.005 | INVESTERINGER: Snitt siste fire år. som andel av brutto driftsinntekter (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
86 | ØK | ØK9 | 0.005 | LÅN: Andel av investeringene som finansieres med lån. siste fire år (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
87 | ØK | ØK10 | 0.005 | PREMIEAVVIK: Oppsamlet beløp i balansen. i prosent av brutto driftsinntekter (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
88 | ØK | ØK11 | 0.005 | LØNNSKOSTNADER: Lønn som andel av samlede brutto driftsinntekter (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
89 | ENH | ENH1 | 0.005 | HJEMMETJENESTE: Korr. brutto utgifter per mottaker. målt mot median i egen kommunegruppe (10 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2013 | 0 |
90 | ENH | ENH2 | 0.005 | HJEMMETJENESTE: Per time bistand per bruker. målt mot median i egen kommunegruppe (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
91 | ENH | ENH3 | 0.0075 | SYKEHJEMSPLASS: Korr. brutto utgifter per plass. målt mot median i egen kommunegruppe (15 %) | Kostra | 2013 | 0 |
92 | ENH | ENH4 | 0.01 | GRUNNSKOLEUNDERVISNING: Per elev. målt mot median i egen kommunegruppe (20 %) | Kostra | 2013 | 0 |
93 | ENH | ENH5 | 0.005 | BARNEHAGE: Kostnad per oppholdstime. målt mot median i egen kommunegruppe (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
94 | ENH | ENH6 | 0.005 | BARNEVERN: Nto utgifter per barn med tiltak. målt mot median i egen kommunegruppe (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
95 | ENH | ENH7 | 0.005 | SOMATISKE TJENESTER: Netto utgifter per innbygger. målt mot median i egen kommunegruppe (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
96 | ENH | ENH8 | 0.0025 | SOSIALTJENESTE: Korr. driftsutgifter per mottaker. målt mot median i egen kommunegruppe (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
97 | ENH | ENH9 | 0.0025 | KOMMUNEHELSE: Netto utgifter per innbygger. målt mot median i egen kommunegruppe (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
98 | ENH | ENH10 | 0.0025 | ADMINISTRASJON: Netto utgifter per innb.. målt mot median i egen kommunegruppe (5 %) | Kostra | 2013 | 0 |
99 | MIL | MIL1 | 0.005 | ENERGIKOSTNADER: Per kvadratmeter bygg (20 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2013 | 0 |
100 | MIL | MIL2 | 0.0025 | BYGGAREAL: Samlet antall kvadratmeter per innbygger (såkalte formålsbygg) (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
101 | MIL | MIL3 | 0.0025 | DISPENSASJON: Andel søknader om nybygg i strandsonen innvilget. minus erstatningsbygg (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
102 | MIL | MIL4 | 0.0025 | KLIMA: Kommuneplan omfatter mål om å redusere klimagassutslipp (10 %) | Kostra | 2012 | 1 |
103 | MIL | MIL5 | 0.005 | REKREASJON: Leke- og rekreasjonsareal i tettsteder (20 %) | Kostra | 2013 | 1 |
104 | MIL | MIL6 | 0.0025 | MYKE TRAFIKANTER: Sykkel-. gangveier/turstier mv. med kommunalt driftsansvar (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
105 | MIL | MIL7 | 0.0025 | TURSTIER: Turstier og løyper tilrettelagt for sommerbruk (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
106 | MIL | MIL8 | 0.0025 | SKILØYPER: Samlet lengde maskinpreparerte løyper (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
107 | SAK | SAK1 | 0.0025 | REGULERINGSPLANER: Saksbehandlingstid (10 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2012 | 0 |
108 | SAK | SAK2 | 0.0025 | OPPMÅLINGSFORRETNING: Saksbehandlingstid (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
109 | SAK | SAK3 | 0.005 | FRISTBRUDD: Andel byggesaker med overskredet frist (20 %) | Kostra | 2013 | 0 |
110 | SAK | SAK4 | 0.005 | ETT-TRINNS SØKNADER: Behandlingstid (20 %) | Kostra | 2013 | 0 |
111 | SAK | SAK5 | 0.005 | RAMMESØKNADER: Behandlingstid (20 %) | Kostra | 2013 | 0 |
112 | SAK | SAK6 | 0.005 | ENKLE TILTAK: Behandlingstid (20 %) | Kostra | 2013 | 0 |
113 | VAR | VAR1 | 0.00375 | HUSHOLDNINGSAVFALL: Kilo per innbygger (15 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2013 | 0 |
114 | VAR | VAR2 | 0.00375 | AVFALLSSORTERING: Andel husholdningsavfall utsortert (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
115 | VAR | VAR3 | 0.005 | VANNFORBRUK: Snitt forbruk per tilknyttet innbygger (15 %) | Kostra | 2013 | 0 |
116 | VAR | VAR4 | 0.00125 | VANNLEKKASJE: Per meter ledning per år (20 %) | Kostra | 2013 | 0 |
117 | VAR | VAR5 | 0.00125 | FORNYING: Andel fornyet vannledningsnett siste tre år (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
118 | VAR | VAR6 | 0.0025 | FORNYING: Andel fornyet spillvannsnett siste tre år. avløp (5 %) | Kostra | 2013 | 1 |
119 | VAR | VAR7 | 0.0025 | “ALDER: Beregnet snittalder for vannledningsnett | |||
(10 %)” | Kostra | 2013 | 0 | ||||
120 | VAR | VAR8 | 0.0025 | ALDER: Beregnet snittalder for spillvannsnett (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
121 | VAR | VAR9 | 0.0025 | GEBYR: Årsgebyr. vann. avløp. renovasjon og feiing (10 %) | Kostra | 2013 | 0 |
122 | BRUK | BRUK1 | 0.005 | PLEIE OG OMSORG: System for brukerundersøkelser. institusjon (20 % vekt innen sektoren) | Kostra | 2013 | 1 |
123 | BRUK | BRUK2 | 0.005 | PLEIE OG OMSORG: System for brukerundersøkelser. hjemmetjeneste (20 %) | Kostra | 2013 | 1 |
124 | BRUK | BRUK3 | 0.005 | BARNEVERN: Undersøkelser i sektoren. siste tre år (20 %) | Kostra | 2013 | 1 |
125 | BRUK | BRUK4 | 0.0025 | BARNEVERN: Har system for brukerundersøkelser (10 %) | Kostra | 2013 | 1 |
126 | BRUK | BRUK5 | 0.005 | SOSIALTJENESTEN: Undersøkelser i sektoren. siste tre år (20 %) | Kostra | 2013 | 1 |
127 | BRUK | BRUK6 | 0.0025 | INNBYGGERNE: Tilfredshet (Difi-undersøkelsen i 2013) (10 %) | Difi | 2013 | 1 |