Den nye Talis-undersøkelsen skal gi bedre oversikt over hvor mye lærerne jobber, inkludert undervisning og planlegging. Arkivfoto: Patrick da Silva Sæther
Den nye Talis-undersøkelsen skal gi bedre oversikt over hvor mye lærerne jobber, inkludert undervisning og planlegging. Arkivfoto: Patrick da Silva Sæther
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Skal få bedre svar om lærernes arbeidstid

Spørsmålene om lærernes arbeidstid er endret i den nye Talis-undersøkelsen fra OECD, etter påtrykk fra Utdanningsforbundet. Også forskerne tror den nye undersøkelsen vil gi et bedre bilde av hvor mye lærerne faktisk jobber.

– Spørsmålene som Utdanningsforbundet med en viss rett kritiserte, er endret i den nye Talis-undersøkelsen. Hvis de nye skjemaene blir rett utfylt, vil vi få mer detaljerte data om lærernes arbeidstid nå, sier forsker Per Olaf Aamodt ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forsking og utdanning (NIFU) til Kommunal-Rapport.no.

Han er prosjektleder for den norske delen av Talis-undersøkelsen 2013, som i hovedsak er en gjentakelse av undersøkelsen fra 2008 og tar for seg en rekke forhold i skolene i OECD-landene. Den største endringen gjelder spørsmålene om arbeidstid, som forrige gang resulterte i artikkelen “Lærerne jobber altfor lite” i Kommunal Rapport og vakte storm blant lærerne.