Mandag gikk lærerne ut i streik og steikevaktene (f.v.) Trude Håland (tillitsvalgt), Grete Pedersen og Siri Geirbo sang og danset utenfor Skedsmo videregående skole. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Mandag gikk lærerne ut i streik og steikevaktene (f.v.) Trude Håland (tillitsvalgt), Grete Pedersen og Siri Geirbo sang og danset utenfor Skedsmo videregående skole. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Forsker kritisk til streiken og KS' krav

Lærerstreiken er ødeleggende for norsk skole, og det er ikke fornuftig å kreve så rigid arbeidstid som KS vil ha, mener professor Thomas Nordahl.

Nordahl, som er forsker ved Høgskolen i Hedmark, viser til erfaringen etter en nesten månedslang lærerstreik i Danmark i fjor når han påpeker at det blir dype sår etter en slik streik.

– Vi er avhengig av en god skole, og da er det bare merkverdig med en slik streik, sier han og etterlyser en ordentlig dialog for å finne fram til en løsning.
Kritisk