Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Kemner på verdensveven

Oslo kemnerkontor er ikke som alle andre kemnerkontorer. Egne Internett-sider skal bidra til at arbeidsgiverne får svar – og at kemneren får inn mer penger.

En arbeidsgiver kan ha spørsmål om ulykkesforsikringen den ansatte får er skattepliktig eller trekkpliktig. Eller hvordan er det egentlig med den avtalefestede pensjonsforsikringen (AFP)? Ved å gå inn på

www.kemnerkontoret.oslo.kommune.no

kan arbeidsgiver finne ut at AFP ikke er skattepliktig, men avgiftspliktig. Arbeidsgiveren kan også sende en direkte epost til kemnerkontoret og få svaret elektronisk. Brosjyrer og skjemaer kan også bestilles direkte på veven.



Hele landet

– Vi legger dette ut til alle Oslos 30.000 arbeidsgivere, men hele landet kan bruke det, sier divisjonsdirektør Bjarne Isaksen ved Oslo kemnerkontor.


Likevel er det meningen at epost-spørsmål og bestilling av skjemaer skal være eksklusive tilbud til Oslo-bedriftene. Men all informasjon er åpen for alle, presiserer Isaksen.


Oslo kemnerkontor får mange telefoner fra kommuner rundt omkring i landet. Tidligere har også kontoret sendt ut en fyldig veileder med de mest vanlige spørsmål rundt lønns- og trekkoppgavene.


– Vi sparer kommunene for en rekke spørsmål, sier Isaksen.


På Internett-sidene finnes det generelle regelverk for næringsdrivende og arbeidsgivere, med betalingsfrister som er like over hele landet. Det er linker til blant annet skatteetaten og ODIN. Men kommunikasjonen til fylkesskattekontoret og ligningskontoret er ikke den beste, ifølge Isaksen.


– Det er ulike databaser og koordinering gjenstår. Det har noe med stat og kommune å gjøre, sier Isaksen.



Korrekt

Oslo kemnerkontor har derimot samarbeidet med Servicekontoret for Næringslivet i Oslo om Internett-satsingen. En bedrift som eksempelvis skal starte restaurant kan klikke seg inn på nettstedet til Oslo kemnerkontor for informasjon om eksempelvis skattetrekk og arbeidsgiveravgift.


– Brukerne skal ikke behøve å lese skattebetalerloven for å få svar på spørsmål, sier Isaksen.


Han håper en slik utstrakt service vil gi flere korrekte innberetninger og mer penger i kassen, ved at arbeidsgiverne gjør tingene mer riktig. Isaksen refererer til Skattedirektoratets undersøkelse som viser at 30 milliarder kroner blir unndratt i skatt og arbeidsgiveravgift på landsbasis. 6 milliarder kroner blir unndratt i Oslo, ifølge Skattedirektoratet.