Regelstridig reklame får stå i tre år

Politikk. Minst 120 reklameflater i Oslo sentrum er i strid med kommunens regelverk. Byråd Ola Elvestuen (V) kan likevel ikke love at reklamen blir fjernet med det første.
Reklamen i Grensen er forbudt i henhold til kommunens reglement.

Som opposisjonspolitiker og leder for byutviklingskomiteen var Ola Elvestuen en av pådriverne for å stramme inn reglene om reklame. Som et resultat av offensiven ble Oslo kommunes nye skilt- og reklameplan vedtatt i 2009.

Men selv etter sju måneder med Venstre-byråd er hovedstaden fortsatt sterkt preget av reklame som er forbudt i henhold til kommunens retningslinjer. Minst 120 forbudte reklameflater pryder bybildet som følge av to avtaler som kommunen eller kommunens selskap selv har inngått:

  • Bysykkelordningen: Samferdselsetaten signerte i 2002 en avtale med reklameselskapet Clear Channel Norway AS om reklamefinansierte bysykler. 82 reklameflater som er oppført i strid med retningslinjene stammer fra denne avtalen.
     
  • Reklametårnene: Selskapet i dag kjent som Hafslund Nett AS signerte i 2001 en avtale med reklameselskapet JCDecaux Norge AS om reklamefinansierte nedstigningstårn. Minst 40 reklameflater gjennom avtalen er oppført i strid med retningslinjene.

Lese mer?

Jeg er abonnent

Les mer om partikkel og artikkelkjøp her

Spørsmål? Kontakt oss på redaksjon@kommunal-rapport.no

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!