Tjener millioner på søyle-sommel

Politikk. Reklameselskap tjener store millionbeløp på at Oslo kommune ikke får fjernet sine egne reklametårn i bybildet. Kommunen får ingen andel av inntektene.
Håkon W. Lie i aksjonsgruppen Stans.no ved ett av de omstridte tårnene i 2006. Tårnet står der ennå, og vil trolig ikke skiftes ut før desember neste år, antyder byråd i Oslo.Foto: Scanpix
Ved å somle i saken har kommunen gitt bort penger som tilhører oss alle til et privat reklameselskap

Reklameselskap tjener store millionbeløp på at Oslo kommune ikke får fjernet sine egne reklametårn i bybildet. Kommunen får ingen andel av inntektene.

48 nedstigningstårn i Oslo kunne fra nyttår vært reklamefrie, i tråd med et tidligere vedtak i bystyret. Oslo kommune har betalt 40 millioner kroner for å overta eiendomsretten til gatebelysningen og nedstigningstårnene. Det private reklameselskapet JCDecaux Norge AS har også fått utbetalt et ukjent beløp som kompensasjon for tap av fremtidige reklameinntekter. Likevel forsvinner ikke reklamen, som kommunen nå ikke tjener én krone på.

  • Kommunen betaler 40 millioner for å overta eiendomsretten til tårnene
  • JCDecaux overtar alle inntektene fra reklamesalget fra og med mai 2009
  • JCDecaux slipper å vedlikeholde andre tårn enn sine egne 48 reklametårn

Lese mer?

Jeg er abonnent

Les mer om partikkel og artikkelkjøp her

Spørsmål? Kontakt oss på redaksjon@kommunal-rapport.no

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.