Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Vet ikke om spesialundervisning virker

Over 45.000 barn i grunnskolen får spesialundervisning. Men myndighetene vet ikke om denne undervisningen virker.

Det slås fast i grunnskolerapporten fra kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjonen KS, skriver Vårt Land.

Siden 2005 har andelen elever som får spesialundervisning, økt med 31 prosent. I 2009 fikk 45.395 elever slik undervisning, det vil si 7,6 prosent av alle elever i grunnskolen.

Spesialist i pedagogisk-psykologisk rådgivning Kathe Lundal mener at mange får spesialundervisning fordi kravene som stilles på de ulike klassetrinnene blir stadig høyere.

– Mange av dem som tidligere ville klart seg fint i en vanlig klasse, trenger nå spesialundervisning, sier hun.

Lundahl er ikke overrasket over at effekten av spesialundervisning er uviss.

– Spesialundervisning er et felt som mangler dokumentasjon. Det forskes mye på de andre elevene i skolen, og resultatene deres er hele tiden gjenstand for vurdering og kritikk. De svakeste elevene har ikke samme prioritet, sier hun.

Professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark peker på at rundt 40 prosent av de som gir spesialundervisning, er ufaglærte assistenter. Han etterlyser høyere krav til dem som underviser elever som trenger spesialundervisning, samt høyere krav til dokumentasjon av mål.

Norge er det landet i Norden der færrest elever får spesialundervisning.

(©NTB)