At norske barn og unge er storkonsumenter av digitale medier betyr ikke nødvendigvis at de har digital kompetanse. (Ill. foto: Colourbox.com).
At norske barn og unge er storkonsumenter av digitale medier betyr ikke nødvendigvis at de har digital kompetanse. (Ill. foto: Colourbox.com).
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Vil lære barn programmering

For å unngå at Norge havner i teknologisk ingenmannsland, bør skoleelever lære å programmere så tidlig som mulig, foreslår utvalg.

Norge er et land med høy velstand, høyt utdanningsnivå og aktiv internettbruk. Likevel er ikke Norge ledende i utvikling av digitale tjenester og digitalt innhold. Det er et stort paradoks, mener Digitutvalget som i går overleverte sin rapport ”Hindre for digital verdiskapning” til fornyingsminister Rigmor Aasrud (Ap).

At norske barn og unge er storkonsumenter av digitale medier er ikke nødvendigvis det samme som å ha digital kompetanse, mener utvalget med leder Torgeir A. Waterhouse, direktør for Internett og nye medier i IKT-Norge, i spissen.