Forskerne er usikre på hvor stor effekt dieselforbudet får. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Forskerne er usikre på hvor stor effekt dieselforbudet får. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpixBerit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Forskere spente på effekt av dieselforbud

Forskerne ved Norsk institutt for luftforskning (NILU) vet ikke hva den nøyaktige effekten av det kommende dieselforbudet i Oslo blir, men er spente på resultatet.

Unntak fra dieselforbudet i Oslo

Oslo kommune har fra tirsdag lagt ned et midlertidig kjøreforbud for dieseldrevne kjøretøy på kommunale veier. Men det er mange unntak fra forbudet:

* Tunge kjøretøy som benytter Euro VI-teknologi.

* Bil klassifisert som diesel ladbar hybrid og som har en elektrisk rekkevidde uten bruk av forbrenningsmotor på minimum 40 km, såframt bilen utelukkende kjører på elektrisk energi.

* Kjøretøy som brukes i næringsvirksomhet og som kan dokumentere kjørebehov den aktuelle dagen i forbudsperioden, herunder kjøretøy som leverer varer til Oslo.

* Kjøretøy som transporterer en forflytningshemmet person og som har med gyldig parkeringsbevis for forflytningshemmede (HC-kort).

* Utrykningskjøretøy og kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste.

* Pasienttransport, det vil si transport av pasienter til eller fra sykehus eller lege.

* Kjøring til og fra fergetransport. Unntaket er ment å gjelde de som skal ha med bilen på fergen, samt de som har parkert bilen på parkeringsplass ved fergeleie før forbudet inntrådte.

* Kollektivtrafikk.

* Kjøretøy med persontransportløyve.

* Diplomatbiler. (Kilde: Bymiljøetaten i Oslo kommune) (©NTB)

På grunn av akutt luftforurensing er det innført et generelt forbud mot å bruke dieselbiler i hovedstaden tirsdag. Kommunikasjonssjef Christine F. Solbakken understreker overfor  Aftenposten at forbudet er et strakstiltak og det som har størst effekt når problemet er NO2, slik det er ventet på tirsdag. Men enkeltdager med dieselforbud vil ikke ha noen langtidseffekt.

– Dette vil ikke påvirke den totale situasjonen. Vi har et problem med luftforurensing i Oslo hele året, sier hun. Andre tiltak må til for å gjøre noe med den samlede forurensningen. Solbakken nevner eksempler som utbygging av knutepunkter, utvidelse av kollektivtilbudet, å skifte ut bilparken eller å skifte ut gamle vedovner.

– Jo bedre vi klarer å få ned den jevne forurensingen, jo færre dager med dieselforbud blir det, slår Solbakken fast.

Også i Bergen og Stavanger ble det målt helseskadelig luftforurensning, skriver  VG. Det samme gjelder Moss, Fredrikstad og Hamar. Men på Vestlandet venter meteorologene at været vil bidra til at problemet ikke blir like langvarig som i Oslo.

I hovedstaden melder  Yr at det er «solid inversjon» søndag kveld, noe som innebærer at kald og forurenset luft blir fanget nede i byen. (©NTB)