Kritisk til Listhaug-oppfordring

Politikk. Utdanningsforbundet reagerer kraftig på Sylvi Listhaugs oppfordring til lærere om å melde fra om barn av asylsøkere som reiser på ferie til hjemlandet.
– Det være svært uheldig og vil kunne virke diskriminerende hvis lærere skal ha et spesielt blikk på barn av asylsøkere i landet, sier leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet. Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix

– Jeg har bare én melding til Sylvi Listhaug: Norske lærere kommer ikke til å gjøre dette, sier leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet til NRK.

– Vi rapporterer ikke til myndighetene om hva barn forteller på skolen, med mindre det er snakk om liv og helse, fortsetter han.

Bakgrunnen er altså innvandrings- og integreringsministerens oppfordring til lærere om å melde fra til myndighetene dersom asylbarn reiser på ferie til hjemlandet sammen med sine foreldre. UDI behandler i disse dager 78 saker der tidligere asylsøkere har reist på ferie til hjemlandet de har flyktet fra, etter å ha hevdet at de behøver beskyttelse i Norge.

– Hvis lærere skal ha et spesielt blikk på barn av asylsøkere i landet, vil det være svært uheldig og kunne virke diskriminerende.

Listhaug skriver fredag morgen på sin Facebook-side at Utdanningsforbundet ikke forstår hva hun snakker om.

– Her har Utdanningsforbundet misforstått. Dette handler ikke om «angiveri». Det handler om rettferdighet og tillit i asylsystemet. Akkurat som at vi ikke aksepterer trygdejuks eller skattefusk, kan vi heller ikke akseptere at personer misbruker noe av det mest sjenerøse vi kan gi dem ved å dra på ferie til landet de flyktet fra. Fortsetter dette problemet, vil det bidra til å undergrave asylsystemet, sier Listhaug, og avslutter innlegget med å spørre sine lesere om de er enige.

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.