Høyres Peter Christian Frølich (t.v.) var saksordfører da Stortinget vedtok å gi adgang til å hemmeligholde all informasjon om såkalte forberedende møter i byråd og fylkesråd. Foto: Lisa Rypeng
Høyres Peter Christian Frølich (t.v.) var saksordfører da Stortinget vedtok å gi adgang til å hemmeligholde all informasjon om såkalte forberedende møter i byråd og fylkesråd. Foto: Lisa Rypeng
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Kommentar
Kommentarer gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

God respekt for åpenhet og demokrati

Fylkesmannen i Nord-Trøndelag har gode refleksjoner om både lovverk og demokrati. Det er synd flertallet på Stortinget ikke utviser samme klokskap.

Det kan virke som om politikerne i by- og fylkesråd oppfatter seg selv som administrativt ansatte - og at møter i “forberedende byråd” er en slags ledersamling

Tirsdag meldte Kommunal-Rapport.no at vi har fått medhold hos Fylkesmannen i Nord-Trøndelag i kravet om å få se sakslister og dokumenter til forberedende fylkesråd som er avholdt tidligere i år.

Vi har sendt det samme innsynskravet til alle kommuner og fylkeskommuner med parlamentarisk styre, for å dokumentere hva som er den konkrete effekten av lovendringen et flertall på Stortinget vedtok i juni: At det heretter skal være mulig å holde hemmelig for velgerne - kommunens eiere - at politikere møtes og fatter vedtak. Sakslister og sakspapirer til såkalte forberedende møter i byråd og fylkesråd kan nemlig nå unntas offentlighet.

Fylkesmannen i Nord-Trøndelag har kloke vurderinger i sitt vedtak. Flere steder i dokumentet som kraftfullt plukker fra hverandre fylkeskommunens argumenter om hvorfor alle dokumenter til forberedende møter må være hemmelige, framgår det at et grunnleggende faktum ikke er endret: Møtene i by- og fylkesråd er møter i politiske organer. 

Møter i politiske organer skal som hovedregel annonseres for allmennheten. Det følger av kommuneloven, som foreløpig ikke er endret av Stortinget (skjønt det er mulig noen får dårlige ideer av å lese disse linjene). Men det kan virke som om politikerne i by- og fylkesråd oppfatter seg selv som administrativt ansatte - og at møter i “forberedende byråd” er en slags ledersamling. Dette er veldig langt fra det jeg oppfatter som rimelig i et lokaldemokrati, men dessverre er det vanskelig å få by- og fylkesrådspolitikerne med på at dette er noe problem. Og hvorfor skulle de mene det? De får utøve makt i hemmelighet, disponere dine og mine skattepenger uten debatt og nå også faktisk med loven i ryggen.

Romsdals Budstikke meldte i sommer at lokalpolitikerne i kommunestyret opplever at de har liten innflytelse. Å få makten tilbake til kommunestyresalen er ikke bare en utfordring i parlamentariske kommuner og fylkeskommuner, men disse utmerker seg ved å gå i bresjen mot åpenhet og for en avdemokratisering av lokalstyret. 

Jeg har på kommentarplass tidligere etterlyst KS i denne debatten. Dessverre er organisasjonen fortsatt fraværende. Da er det bra at vi har instanser som Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, som i likhet med både Sivilombudsmannen og jusprofessor Jan Fridthjof Bernt, spaltist på Kommunal-Rapport.no og kanskje landets fremste ekspert på kommunejuss, forvaltning og offentlighet, holder fanen for åpenhet høyt i den sterke nordavinden som blåser i de politiske korridorer.

Artikkelforfatteren representerte Kommunal Rapport i Stortingets høring om endring av offentlighetsloven, og argumenterte på vegne av avisa mot lovendringen.