Kommunal Rapport vant i fjor Fagpressens gravepris for arbeidet med Leverandørdatabasen, en journalistisk jobb som i stor grad har blitt publisert i vår digitale dagsavis, ikke i den tradisjonelle ukeavisa. Lisa Rypeng, Vegard Venli og Henning Aarset (ikke til stede) var de som fikk prisen. Arkivfoto: Jan Inge Krossli
Kommunal Rapport vant i fjor Fagpressens gravepris for arbeidet med Leverandørdatabasen, en journalistisk jobb som i stor grad har blitt publisert i vår digitale dagsavis, ikke i den tradisjonelle ukeavisa. Lisa Rypeng, Vegard Venli og Henning Aarset (ikke til stede) var de som fikk prisen. Arkivfoto: Jan Inge KrossliJan Inge Krossli
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Kommentar
Kommentarer gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Dagsavis som må utvikles løpende

For få år siden var det papir som gjaldt. Nå blir Kommunal Rapport i større og større grad en digital dagsavis med en ukeavis i tillegg.

Hvis vi ikke bringer relevant nok stoff for våre lesere, vil dere ikke lese – og langt mindre betale for abonnementet Ole Petter Pedersen, nyhetsredaktør

Kommunal-Rapport.no kom like før helgen i en litt ny drakt. Vi har gjort noen endringer på utseendet vårt som er tydelige, mens andre må man kanskje ha høyere utdanning innen skrifttyper for å få med seg. Vi viser tydeligere fram debatten vår på nyhetsfronten, ettersom vi ønsker å være det nettstedet i landet med den beste og mest relevante, løpende digitale diskusjonen for kommunal sektor.

Mobilutgaven er betydelig forbedret og skal nå gi en mer behagelig opplevelse. Det er viktig, for også hos oss er etter hvert om lag halvparten av trafikken fra nettbrett eller mobiltelefoner. En andel som kanskje er liten målt mot de store dagsavisene, men som viser at kommunale ledere og lokalpolitikere endrer medievaner, de også. Foreløpig ser det ut til at leserne liker mobilutgaven; i helga satte vi nye rekorder i mobiltrafikk.

At vi skifter utseende er en del av den dynamiske utviklingen på nett. Det er slutt på de tider at avisene så like ut i tiår etter tiår, med noen mindre justeringer. Den teknologiske utviklingen går så fort at det vi for fem år siden ikke tenkte var mulig, kan i dag være helt sentrale funksjoner for en digital dagsavis – som Kommunal Rapport har blitt. Om tre år kan det være vi gjør ting digitalt som vi i dag ikke har noe kunnskap om. Å være frampå og gripe de mulighetene som teknologien faktisk gir, er helt sentralt for et nyhetsmedium som Kommunal Rapport og andre medier som ønsker å være så tilgjengelige som mulig for abonnentene.

Mediebransjen har de siste årene gitt tekstbaserte annonser betydelig mer plass på egne nettsider. Dette går under mange navn, “content marketing” er ett av nyordene for denne måten å annonsere på. På Kommunal-Rapport.no vil du etter hvert også finne slike tekstbaserte annonser, som kan dukke opp på steder på siden du vanligvis finner redaksjonelt stoff. Annonsene skal være svært tydelig merket, slik at du som leser lett oppfatter hvem som er avsender. Det er en styrke både for den redaksjonelle uavhengigheten og for annonsøren.

Som kjent for mange har vi de siste årene etablert denne dagsavisen som et selvstendig abonnementstilbud, ved siden av og i tillegg til vår tradisjonelle ukeavis. Foreløpig har vi truffet rett, men hurtig utvikling fordrer også at vi raskt omstiller oss når det er nødvendig. Tiden da vi brakte nyheter en gang i uka er definitivt forbi. Vår ukeavis har fortsatt en stor leserskare, og dens funksjon vil kanskje i framtiden bli annerledes enn i dag. Vi er allerede på det punktet at hendelsesnyheter går på nett. Derfor er det naturlig, når KS samles til landsting neste uke, at vi dekker det via tv-sendinger på nett, videoinnslag og nyhetssaker for abonnentene på vår dagsavis. I ukeavisa vil det nok komme dekning i etterkant, men de artiklene må se framover, ikke repetere hva som skjedde på tinget i Kristiansand.

Uansett abonnementsmodell er det kvalitet på innholdet som er kjernen i vår virksomhet. Hvis vi ikke bringer relevant nok stoff for våre lesere, vil dere ikke lese – og langt mindre betale for abonnementet. At vi evner å tilegne oss og bruke kunnskap om de sektorene vi dekker, blir i tillegg til de digitale egenskapene våre en enda viktigere kjernekompetanse for oss i redaksjonen.