Behandler byggesakene kjapt
Dobling av staben er én av årsakene til at minikommunen Kvitsøy er best på saksbehandling i Kommunebarometeret 2016 foran Skiptvet, Eide og Vågan. Sjekk her hvordan din kommune plasserer seg på tabellen.
KOMMUNEBAROMETERET – SAKSBEHANDLING
Dette er målt:
Fristbrudd: Andel byggesaker med overskredet frist
Byggesak 1: Behandlingstid saker med 3 ukers frist
Byggesak 2: Behandlingstid saker med 12 ukers frist
Eierseksjonering: Behandlingstid
Reguleringsplaner: Saksbehandlingstid
Oppmålingsforretning: Saksbehandlingstid
Sektoren er vektet bare 2,5 prosent i det totale barometeret, og har en marginal betydning for totalplasseringen.
Landets minste kommune i areal ligger på topp i kategorien «saksbehandling» i årets utgave av Kommunebarometeret, målingen fra Kommunal Rapport.
Selv om Kvitsøy også er en liten kommune i folketall, det bodde 534 personer der 1. januar, har de god statistikk over tid – noe som indikerer at årets topplassering ikke er en tilfeldighet.
Skiptvet, Eide og Vågan ligger hakk i hæl med Kvitsøy. Du kan se resultatet for alle kommunene nederst i artikkelen.
Ingen av byggesakene i Kvitsøy brøt saksbehandlingsfristene i fjor, og ifølge kommunen selv var det ekstremt kort behandlingstid både på saker med 3 og 12 ukers frist.
Eierseksjonering behandles på dagen, mens en oppmålingsforretning tar litt under 3 uker å få gjennomført – også nær de beste. Reguleringsplan blir behandlet på knappe fire måneder – det er mye raskere enn for et par år siden, men ikke helt i toppsjiktet.
- Les også: Barometervinner: – Rektorsamtaler gir resultater
- Sjekk alle tabellene i Kommunebarometeret
- Gå til kommunebarometeret.no
– To stillinger
Kvitsøy-ordfører Mirjam Ydstebø forteller at de har økt bemanningen på teknisk avdeling for bygge,- og plansaker fra én ansatt til to.
– Det er klart det er veldig sårbart bare å være en person. Det mest ideelle hadde vært å ha en og en halv stilling, men det er ikke så lett å få tak i fagpersoner som vil jobbe 50 prosent. Derfor har vi valgt å være godt bemannet, og vi registrerer at det er mye å gjøre. Vi har mye byggeaktivitet selv om vi er en liten kommune, sier Ydstebø.
– På topp i service
Ordføreren mener at Kvitsøy i tillegg skårer godt fordi de ansatte er opptatte av å gi innbyggerne god service.
– Vi ligger på topp i Rogaland på Forbrukerrådets servicemåling for 2015. I en liten kommune blir det veldig personavhengig hvem som er i de forskjellige stillingene. Vi har veldig engasjerte ansatte som ønsker å gjøre det beste for innbyggerne, sier Ydstebø som representerer felleslisten KrF/Frie Borgerlige.