På Kvitsøy får innbyggerne behandlet byggesaker innen fristen. Foto: Kvitsøy kommune
På Kvitsøy får innbyggerne behandlet byggesaker innen fristen. Foto: Kvitsøy kommune
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Behandler byggesakene kjapt

Dobling av staben er én av årsakene til at minikommunen Kvitsøy er best på saksbehandling i Kommunebarometeret 2016 foran Skiptvet, Eide og Vågan. Sjekk her hvordan din kommune plasserer seg på tabellen.

KOMMUNEBAROMETERET – SAKSBEHANDLING

Dette er målt:

Fristbrudd: Andel byggesaker med overskredet frist

Byggesak 1: Behandlingstid saker med 3 ukers frist

Byggesak 2: Behandlingstid saker med 12 ukers frist

Eierseksjonering: Behandlingstid

Reguleringsplaner: Saksbehandlingstid

Oppmålingsforretning: Saksbehandlingstid

Sektoren er vektet bare 2,5 prosent i det totale barometeret, og har en marginal betydning for totalplasseringen.

Landets minste kommune i areal ligger på topp i kategorien «saksbehandling» i årets utgave av Kommunebarometeret, målingen fra Kommunal Rapport. 

Selv om Kvitsøy også er en liten kommune i folketall, det bodde 534 personer der 1. januar, har de god statistikk over tid – noe som indikerer at årets topplassering ikke er en tilfeldighet.

Skiptvet, Eide og Vågan ligger hakk i hæl med Kvitsøy. Du kan se resultatet for alle kommunene nederst i artikkelen.

Ingen av byggesakene i Kvitsøy brøt saksbehandlingsfristene i fjor, og ifølge kommunen selv var det ekstremt kort behandlingstid både på saker med 3 og 12 ukers frist.

Eierseksjonering behandles på dagen, mens en oppmålingsforretning tar litt under 3 uker å få gjennomført – også nær de beste. Reguleringsplan blir behandlet på knappe fire måneder – det er mye raskere enn for et par år siden, men ikke helt i toppsjiktet.

– To stillinger

Kvitsøy-ordfører Mirjam Ydstebø forteller at de har økt bemanningen på teknisk avdeling for bygge,- og plansaker fra én ansatt til to.

– Det er klart det er veldig sårbart bare å være en person. Det mest ideelle hadde vært å ha en og en halv stilling, men det er ikke så lett å få tak i fagpersoner som vil jobbe 50 prosent. Derfor har vi valgt å være godt bemannet, og vi registrerer at det er mye å gjøre. Vi har mye byggeaktivitet selv om vi er en liten kommune, sier Ydstebø.

– På topp i service

Ordføreren mener at Kvitsøy i tillegg skårer godt fordi de ansatte er opptatte av å gi innbyggerne god service.

– Vi ligger på topp i Rogaland på Forbrukerrådets servicemåling for 2015. I en liten kommune blir det veldig personavhengig hvem som er i de forskjellige stillingene. Vi har veldig engasjerte ansatte som ønsker å gjøre det beste for innbyggerne, sier Ydstebø som representerer felleslisten KrF/Frie Borgerlige.