Norskfaget lider ikke bare under at læreren har mye å gjøre, mener Helen Fæste, som foreslår å fjerne antall karakterer for å gjøre faget overkommelig. Illustrasjonsfoto: Patrick da Silva Sæther
Norskfaget lider ikke bare under at læreren har mye å gjøre, mener Helen Fæste, som foreslår å fjerne antall karakterer for å gjøre faget overkommelig. Illustrasjonsfoto: Patrick da Silva Sæther
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Debatt
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning.

Arbeidsmengden i norskfaget

Norskfaget er omfattende, men Noregs Mållag er likevel på villspor når de foreslår å redusere årsrammen.

Magne Aasbrenn i Noregs Mållag påpeker i et innlegg i Kommunal Rapport den enorme arbeidsmengden til norsklærere, og anbefaler en reduksjon i årsrammen.

Det er sant at norsklæreren står i en særstilling når det gjelder bunker og antall tekster som må kommenteres i løpet av en termin. Aasbrenn er forsiktig i sine anslag av hvor mange tekster vi forholder oss til.

Likevel mener jeg at Mållaget er på villspor. Norskfaget lider ikke bare under at læreren har mye å gjøre. Det er atskillig større problemer i faget; at vi må ta inn mange vurderinger, gjør det vanskelig å strukturere faget. Vi rekker knapt nok å la eleven skrive ferdig en tekst før vi må ta inn en ny. Det blir lite tid til å arbeide med de mange kompetansemålene, vi rekker ikke annet enn å streife borti dem.

Norskfaget er omfattende. Eleven skal lære både om ny og gammel skjønnlitteratur, helst også om ny og gammel sakprosa. Vi skal ikke lenger bare jobbe med norsk og skandinavisk litteratur, men også europeisk litteratur. Vi skal jobbe med språkhistorie, talemål, retorikk, sammensatte tekster og ikke minst: Rettskrivning, ulike måter å strukturere tekster på og selvfølgelig sidemålet.

Til alle disse emnene trenger vi tid. Når vi må ta inn bokmåls- og nynorsktekster og muntlige framføringer innimellom alt dette, så blir det lite tid til hvert emne. Vi springer fra det ene til det andre uten å gå i dybden.

For at norskfaget skal bli overkommelig, både for norsklæreren og elevene, bør vi heller vurdere en reduksjon i antall karakterer, og da er sidemålskarakteren den som er mest naturlig å fjerne.