En ansatt i barnevernet i Klepp møtte en tidligere klient på butikken. Det kostet kommunen dyrt da den ansatte ga til kjenne at hun kjente den tidligere klienten via jobben. Ill.foto: Colourbox.com
En ansatt i barnevernet i Klepp møtte en tidligere klient på butikken. Det kostet kommunen dyrt da den ansatte ga til kjenne at hun kjente den tidligere klienten via jobben. Ill.foto: Colourbox.comIll.foto: Colourbox.com
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Hilste på barnevernsbarn på butikken – må betale erstatning

En ansatt i barnevernet i Klepp møtte en tidligere klient på butikken og ga tilkjenne at hun kjente personen gjennom jobben. Andre personer var til stede. Nå får det tidligere barnevernsbarnet erstatning

– Det som skjedde var ikke bra. Taushetsplikten ble brutt, derfor har vi bestemt oss for å betale ut en erstatning, bekrefter rådmann Ivar Undheim i Klepp kommune overfor Stavanger Aftenblad.

Nå utbetaler Klepp kommune 20.000 kroner i oppreisningserstatning til det tidligere barnevernsbarnet.

Rådmannen kaller det inntrufne en glipp og en ubetenksomhet fra den kommuneansatte sin side.

– En ansatt i barnevernet hos oss møtte noen personer på butikken. Flere av dem hadde vært under tilsyn av barnevernet. Så kom vår ansatte til å røpe at det hadde vært et klientforhold til én av de hun møtte. Dette var ubetenksomt og et brudd på taushetsplikten, konstaterer Undheim.

– Både min klient og jeg er godt fornøyd med løsningen. Kravet var å få en unnskyldning og en oppreisningserstatning, og det har Klepp kommune gitt, sier advokat Ove Landa, som har representert den tidligere barnevernsklienten.