Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil skjerpe språkopplæringen i landets barnehager. Barnehagene har en ekstremt viktig rolle i å gjøre barna språkklare til skolestart, sier han. Arkivfoto: Magnus Knutsen Bjørke
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil skjerpe språkopplæringen i landets barnehager. Barnehagene har en ekstremt viktig rolle i å gjøre barna språkklare til skolestart, sier han. Arkivfoto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Isaksen skjerper krav til språkopplæring i barnehagen

Stortinget sa nei til språknorm for 5-åringer, men kunnskapsministeren sier føringene for hvordan barnehagene skal jobbe med språk, er betydelig skjerpet i forslag til ny rammeplan.

Forslag til ny rammeplan for barnehagene

* Rammeplanen for barnehage utdyper barnehageloven.

* Er barnehagens og personalets viktigste pedagogiske arbeidsdokument.

* Er et sentralt styringsverktøy som synliggjør hvilke krav samfunnet stiller til kvaliteten på barnehagetilbudet, og som brukes til å føre tilsyn.

* Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sendte torsdag ut forslag til ny rammeplan, som etter planen skal tre i kraft fra høsten 2017.

* I forslaget legges det for første gang føringer på tilvenningsfasen for barna som starter i barnehagen.

* Isaksen foreslår også å styrke språkopplæringen. Hans opprinnelige forslag om en språknorm for 5-åringene, ble imidlertid avvist av Stortinget.

* Sterkere satsing på arbeidet mot mobbing og krenkelser og på helse og livsmestring, Måltider til bords er for første gang omtalt i rammeplanen.

* Forslaget har legger større vekt på at andelen minoritetsspråklig barn har økt, og mangfold blir foreslått løftet som en sentral del av barnehagens verdigrunnlag. (©NTB)

 

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sendte torsdag ut på høring forslag til ny rammeplan for landets barnehager.

Rammeplanen er det viktigste pedagogiske styringsverktøyet for de ansatte i barnehagene. Sist gang den ble oppdatert var i 2006.

Isaksen sier det å styrke språkarbeidet i barnehagen er hans fanesak. Han ønsket opprinnelig å innføre en veiledende norm for hvor gode norskkunnskaper et barn skal ha før skolestart. Dette sa imidlertid stortingsflertallet nei til før sommeren.

– Med den nye rammeplanen er føringene til barnehagenes språkarbeid likevel betydelig skjerpet, sier Isaksen til NTB.

Rim og dialekter

I forslaget heter det blant annet at personalet skal:

*Inkludere alle barna i språkstimulerende aktiviteter

*Følge med på barnas kommunikasjon og språk og fange opp og støtte barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker, som er lite språklige aktive eller har sen språkutvikling.

*Synliggjøre språklig og kulturelt mangfold og fremme mangfold i kommunikasjon, språk og uttrykksformer.

*Støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål og samtidig aktivt fremme barnas norskspråklige kompetanse.

– Vi gir nå langt klarere føringer i formuleringene om hvordan de ansatte skal jobbe med språk enn i den forrige rammeplanen, sier Isaksen.

Advarer mot språkpress

Barnehageforsker Anne Greve ved Høgskolen i Oslo og Akershus var en av dem som var svært kritisk til Isaksens opprinnelige forslag. Nå roser hun utkastet til ny rammeplan.

– Min hovedkritikk mot barnehagemeldingen handlet om at det skulle legges mye mer vekt på formell læring, inkludert en språknorm for femåringer. Heldigvis stanset Stortinget dette, og det er mye som er bra i det som nå legges fram, sier Greve til NTB.

Greve advarer samtidig politikerne mot å legge for stort språkpress på barnehagene.

– Det er i dag et vanvittig press på at alle barn skal kunne norsk før skolestart. Å stresse språkopplæring for barnehagebarna kan føre til uheldige følgevirkninger, som at barnet opplever at det morsmålet de faktisk snakker, ikke verdsettes. Hvis de blir møtt med det, kan de få seg en kjempeknekk, og det er langt mer alvorlig og kan skape tapere. Ved å ikke stresse norskopplæringen så veldig, legger vi til rette for å få tospråklig barn, noe som er gull verdt, sier Greve.

Isaksen sier seg helt uenig i resonnementet.

– Hvis barna ikke kan godt nok norsk når de begynner på skolen, så starter de med et stort handikap som de ikke klarer å ta igjen. Barnehagen er en ekstremt viktig arena for å lære språk, sier Isaksen.

(©NTB)