Hengebru ved digerud i Frogn er ett av forslagene fra Konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden. Flere ordførere vil nå ha bru i stedet for et nytt tunnelløp. Foto: Rambøll / Statens Vegvesen / NTB scanpix
Hengebru ved digerud i Frogn er ett av forslagene fra Konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden. Flere ordførere vil nå ha bru i stedet for et nytt tunnelløp. Foto: Rambøll / Statens Vegvesen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Ordførere krever bro over Oslofjorden

Etter brannen i Oslofjordtunnelen, mener ordførerne i Ski og Nesodden at tunnelen må erstattes av en broforbindelse. I Røyken vil man ha begge deler.

– Flertallet i kommunestyret har i sitt høringsinnspill prioritert tunnel først for deretter å bygge bro etterpå. Begrunnelsen for tunnel først er tidsperspektivet. Vi kan ikke vente på en broløsning, vi må ivareta sikkerheten raskest mulig. To tunnelløp er sikrere enn ett, sier Røyken-ordfører Eva Norén Eriksen til NTB.

For ordførerne på den andre siden av fjorden ser man på et nytt tunnelløp i tillegg til bro som helt urealistisk. I både Ski og Nesodden er bro det eneste aktuelle, selv om det vil ta flere år ekstra, og koste opp mot 10 milliarder kroner mer enn et nytt tunnelløp.

– Jeg er redd bygging av et nytt tunnelløp fortrenger bro i overskuelig framtid. Jeg støtter meg til rådet fra Statens vegvesen om at bygging av bro er det beste alternativet for både sikkerhet og samfunnsøkonomi, sier ordfører Tuva Moflag (Ap) i Ski til NTB.

– Både og er urealistisk. Valget som tas nå, bør være varig. Jeg mener det samme som Statens vegvesen og brannvesenet. Bro må velges først som sist, sier ordfører Nina Sandberg (Ap) i Nesodden til NTB.

Hastebrev

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier til NTB at han håper Stortinget blir enig om enten bro eller nytt tunnelløp når Nasjonal Transportplan (NTP) skal opp til behandling i juni. Også den forrige, rødgrønne regjeringen vurderte bro.

Både Moflag og Sandberg mener en bro ikke kan komme på plass fort nok.

– Dette er både et spørsmål om driftssikkerhet og personsikkerhet. Skal vi sende tungtransportsjåfører inn i tunnelen med hjertet i halsen? sier Moflag til NRK.

Sandberg og Moflag vil nå sende et hastebrev til Solvik-Olsen der de etterspør hvor mye de hyppige stengningene av Oslofjordtunnelen koster samfunnet. Hvert år må tunnelen stenges 200–300 ganger.

– Nå må vi snart innse at tunnel ikke er løsningen, sier Moflag.

– Livsfarlige

Ingen ble alvorlig skadd i fredagens tunnelbrann, men det kunne gått riktig ille da et vogntog tok fyr og farlig, tykk røyk fylte hele tunnelen. Skadene i tunnelen er så omfattende at den blir stengt i minimum to til tre uker.

– Oslofjordtunnelen og andre tunneler som er like bratte som den, er livsfarlige. Nå har vi hatt så mange ulykker og så mange stengninger i Oslofjordtunnelen, at noe må gjøres, sier leder Geir Moe i Norges Lastebileier-Forbund til kanalen.

Brannvesenet på begge sider av fjorden er enige om at et nytt tunnelløp vil gjøre tunnelen sikrere, men at en bro likevel er det tryggeste alternativet. Også Statens vegvesen har anbefalt at det bygges bro.