– Dagens løsning med ulike krav er verken bra for miljøet eller den offentlige lommeboka. En felles standard er nødvendig og viktig for å bidra til større forutsigbarhet, økt gjenbruk av materiell og lavere produksjonskostnader ved anskaffelse og anbud av materiell, sier Jacob Mehus i Norsk Standard. Foto: Magnus Knutsen Bjørke
– Dagens løsning med ulike krav er verken bra for miljøet eller den offentlige lommeboka. En felles standard er nødvendig og viktig for å bidra til større forutsigbarhet, økt gjenbruk av materiell og lavere produksjonskostnader ved anskaffelse og anbud av materiell, sier Jacob Mehus i Norsk Standard. Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Vil kutte fra 100 til 15 busstyper

Synes du alle fylkeskommuner bør ha standardiserte krav til busser for å spare penger og forenkle anbudsprosesser? Både tilhengere og motstandere kan si sin mening i høring fram til 1. mai.

– Vi prøver å standardisere krav og forventninger til busser. Da vet leverandøren hva som gjelder. Og det er mulighet for å serieprodusere, noe som er billigere enn skreddersøm, sier administrerende direktør Jacob Mehus i Standard Norge.

I Sverige har de regnet ut at særkrav for busser koster anslagsvis 375 millioner kroner årlig. Det er ikke gjort en liknende beregning for Norge.