Fungerende skolebyråd i Oslo, Kristin Vinje (H. vil i liten grad gå inn på tallene fra SSB, skriver Aftenposten. Arkivfoto: Terje Lien
Fungerende skolebyråd i Oslo, Kristin Vinje (H. vil i liten grad gå inn på tallene fra SSB, skriver Aftenposten. Arkivfoto: Terje LienTerje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Elever på østkanten lærer mindre

Østkantskolene i Oslo gjør det dårligere enn vestkantskolene. Det kommer fram i et notat fra Statistisk sentralbyrå som har undersøkt hvor mye skolene i Oslo bidrar til elevenes læring.

Statistisk sentralbyrå (SSB) har på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo undersøkt om skolene, fra ett tidspunkt til et annet, har hatt den utviklingen i elevresultater man kan forvente.

Grunnlaget er resultater fra nasjonale prøver og eksamenskarakterer. Ved å kontrollere for elevenes tidligere resultater mener SSB at de kan skille ut faktorer utenfor skolens kontroll, som familiebakgrunn, motivasjon og evner, fra skolens bidrag, skriver Aftenposten.

Det er første gang dette er gjort for norske grunnskoler. Tallene viser at 80 prosent av vestkantskolene bidrar mer til elevenes lærling enn Oslo-snittet. Dette gjelder bare 35 prosent av østkantskolene.

Fungerende skolebyråd i Oslo, Kristin Vinje (H. vil i liten grad gå inn på tallene fra SSB, skriver Aftenposten.

Hun viser i stedet til flere forskningsrapporter som blant annet sier at Oslo-elevene gjør det bedre på nasjonale prøver enn deres familiebakgrunn skulle tilsi, at de svakeste elevene har best prestasjonsutvikling og at betydningen av sosioøkonomisk bakgrunn har mindre å si for eksamenskarakterene i Oslo enn i resten av landet.

– Vi vet allerede at vi i større grad enn andre klarer å løfte de svakeste. Disse resultatene kan tyde på at skolebidraget på skoler med høyt presterende elever er noe høyere, men tallene er usikre og bildet ikke entydig, sier hun.

(©NTB)