Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener det er viktig å følge med på de store forskjellene mellom fylkene. Resultatene for nasjonale prøver viser at Oslo-elevene ligger langt foran for eksempel Nord-Trøndelag. Foto: Terje Lien
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener det er viktig å følge med på de store forskjellene mellom fylkene. Resultatene for nasjonale prøver viser at Oslo-elevene ligger langt foran for eksempel Nord-Trøndelag. Foto: Terje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo-elevene langt foran på nasjonale prøver

Nesten halvparten av åttendeklassingene i Oslo ligger på de to høyeste mestringsnivåene i lesing og regning på årets nasjonale prøver. Det er dobbelt så mange som i Nord-Trøndelag.

Nasjonale prøver

* Nasjonale prøver måler om skoler og kommuner lykkes med å gjøre elevene gode i lesing, regning og engelsk, grunnleggende ferdigheter som er viktig for læring på tvers av fag.

* Høsten 2015 gjennomførte rundt 120.000 elever nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk på 8. trinn, og lesing og regning på 9. trinn.

* Resultatene er delt inn i fem ulike mestringsnivåer på en poengskala.

* Norske åttendeklassinger i 2015 har et snitt på 50 poeng, midt på skalaen, for lesing, regning så vel som engelsk.

* Resultatene på ungdomstrinnet blir offentliggjort på skoleporten.no.

* Én elev som presterer svært godt eller svært dårlig, påvirker gjennomsnittet mye mer på en liten skole enn på en stor skole. Man må ta hensyn til dette når man sammenligner gjennomsnittsresultater basert på få elever.

(Kilde: Utdanningsdirektoratet, skoleporten.no)

(©NTB)

I snitt gjør norske åttendeklassinger det middels bra i lesing, regning og engelsk, mens bildet blir litt annerledes når resultatene deles inn etter fylker og kommuner:

– Det er store forskjeller der når det gjelder elevenes læring, og dette er viktig å følge med på lokalt, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til NTB.

Forskjellen mellom fylkene er størst når det gjelder andel elever på det høyeste av de fem mestringsnivåene: I Oslo er over 22 prosent av elevene på øverste mestringsnivå i lesing, mens snittet nasjonalt er rundt 11 prosent. Akershus følger nærmest opptil Oslo med 13 prosent, mens Nord-Trøndelag og Nordland kommer dårligst ut med henholdsvis 6 og 8 prosent av elevene på beste lesenivå. Det samme mønsteret gjelder engelsk og regning. Oslo skiller seg ikke nevneverdig fra andre store kommuner når det gjelder andelen elever på laveste mestringsnivå, der ligger stort sett hele landet i underkant av 10 prosent for de tre fagene.

Urban tendens

Det er særlig de store, mer urbane kommunene som gjør det bra. Det medvirker til at fylkene som har stor andel byer og tett befolkede kommuner ligger øverst på lista. I Bærum har skolene enda bedre resultater enn i Oslo, og de gjør det best på lista over landets største kommuner. På tredjeplass følger Stavanger.

Tallene tyder på at kommuner og fylker som gjør det bedre enn snittet har flere elever på de beste nivåene og færre på gjennomsnittlig mestringsnivå.

Kunnskapsministeren understreker at hensikten med nasjonale prøver først og fremst er å gi lærerne et godt verktøy for å gi bedre opplæring til den enkelte elev.

– For første gang kan vi måle utviklingen over tid på de nasjonale prøvene i regning og engelsk, og fra neste år gjelder det samme lesing. Dette øker nytteverdien av prøvene for den enkelte skole og lærer. Nasjonale prøver er også et godt utgangspunkt for å sette skolekvalitet på dagsorden ute i kommunene, sier han.

Resultatene fra nasjonale prøver på 5. trinn publiseres 1. desember.

Midt på treet

På landsnivå er det minimale, men positive endringer siden forrige sammenlignbare resultat i regning og engelsk. Sammenlignet med 2014 er det 1.100 færre jenter og 600 færre gutter på laveste mestringsnivå i regning. Den største endringen er for jenter. Andelen jenter på laveste mestringsnivå i regning har gått ned med 4 prosentpoeng, mens tilsvarende nedgang for guttene er på 4 prosentpoeng.

I alle tre fag ligger elevene på 50 poeng i snitt, nøyaktig midt på treet. I lesing ligger jentene 2 poeng over guttene, med 51 poeng i snitt, mens guttene ligger 1 poeng over jentene i regning. I engelsk ligger begge kjønn på 50 poeng i snitt.

Alle de ti største kommunene presterer rundt det nasjonale snittet, med unntak av Bærum og Oslo, som ligger på 54 og 53 poeng. I lesing, regning og engelsk er under 4 prosent av elevene i Bærum på laveste mestringsnivå, mot et nasjonalt snitt på omkring 9 prosent.

(©NTB)