Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i vandrehallen etter den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i vandrehallen etter den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixFoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen vil ha talentsentre i realfag

Kunnskapsministeren vil samle landets beste realfagselever på talentsentre over hele landet.

Fakta om regjeringens realfagsstrategi

* Regjeringen la i august i fjor fram realfagsstrategien «Tett på realfag – nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019).

* Et årlig «realfagsbarometer» og årlige tiltaksplaner inngår i strategien.

* Tiltaksplanen for 2016 inneholder følgende elementer:

* En ekstra time i naturfag på 5-7 trinn innføres høsten 2016.

* Etablere talentsentre i realfag – ressurssentre for høyt presterende elever

* Det skal opprettes rundt 20 nye realfagskommuner.

* Fra høsten 2016 blir fordypning i matematikk et eget fag på ungdomsskolen, og er et alternativ til 2. fremmedspråk.

* Koding blir eget valgfag i inntil 30 forsøkskommuner. Kommuner kan søke om å delta innen 1. mars i år.

* Nye matematikkprøver på 5.-10. trinn

* Øke kunnskap om matematikkopplæring for svakt presterende elever.

* Virtuell matematikkskole for høyt presterende elever (IKT-senteret)

* Ny og større Matte-MOOC for lærere i grunnskolen

– Elever med et spesielt talent for realfag kan fort bli faglig ensomme på egen skole. Ofte får de ikke nok utfordringer, og de savner elever de kan samarbeide med og bli faglig utfordret av. Det håper vi talentsentrene kan bidra til, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til NTB.

Talentsentrene er ett av tiltakene i en ny tiltaksplan for å gjøre norske elever bedre i matematikk, naturfag og teknologi.

Samlinger

Talentsentrene vil rulles ut som et forsøksprosjekt i løpet av året og bli plassert i tilknytning til noen av landets vitensentre.

– Vitensentrene vil få i oppdrag å samle talentene i sin region og lage et opplegg som stimulerer dem og gjør at de får brukt sine evner, sier kunnskapsministeren.

Tilbudet vil rette seg mot realfagsinteresserte elever både i barne- og ungdomsskolen og i videregående skole. Isaksen sier tilbudet mest sannsynlig vil foregå utenom skoletid og i samlinger på fritiden.

– Det er ikke snakk om at elevene skal måtte flytte og bytte skole. Dette kan mer sammenlignes med regionale samlinger for skitalenter, sier han.

Talentsentrene er inspirert av det danske senteret «Science Talenter» ved Sorø Akademi.

Få superflinke

Å få flere elever på et høyt presterende nivå i realfagene er ett av målene i realfagsstrategien, som Isaksen la fram i august i fjor.

Norge har færre elever i toppsjiktet i matematikk enn alle de nordiske landene unntatt Sverige. Kun 9 prosent av elevene i Norge presterte på de to høyeste nivåene i matematikk i den siste PISA-undersøkelsen og bare 7 prosent av elevene presterte på de øverste nivåene i naturfag.

En virtuell matematikkskole for høyt presterende elever, er et annet tiltak som skal settes i gang i løpet av året for å møte denne gruppes behov.

Fra høsten av blir det også mulig å ta fordypning i matematikk på ungdomsskolen istedenfor 2. fremmedspråk, og koding blir eget valgfag i inntil 30 forsøkskommuner.

– Regjeringen ønsker å skape en positiv realfagskultur, der det er lov å være god. Derfor setter vi nå i gang flere tiltak rettet spesielt mot denne gruppen, sier Isaksen.