Store forskjeller på skolenes bidrag til læring
Det er store forskjeller på hvor mye skolene bidrar til elevenes resultater, viser en ny rapport. På det meste utgjør forskjellene over ett skoleår med læring.
For første gang er det laget en oversikt som viser hvilke skoler og kommuner som bidrar mest og minst til elevenes læring. Det er Statistisk sentralbyrå som har utført målingen på oppdrag fra kunnskapsministeren.
Skolebidragsindikatoren
Skolebidragsindikatoren analyserer skolebidragsforskjeller mellom kommuner, storbyer og skoler i Norge.
For småskoletrinnet (1 –4. trinn) har SSB tatt utgangspunkt i elevenes gjennomsnittsresultat fra nasjonale prøver på 5. trinn i lesing, regning og engelsk, og justert for familiebakgrunn.
For mellomtrinnet (5 - 47. trinn) har SSB tatt utgangspunkt i elevenes gjennomsnittsresultat fra nasjonale prøver på 8. trinn i lesing, regning og engelsk.
Gjennomsnittsresultatet er justert for de samme elevenes gjennomsnittsresultat fra nasjonale prøver på 5. trinn i lesing, regning og engelsk + familiebakgrunn.
For ungdomstrinnet (8 - 10.trinn) har SSB tatt utgangspunkt i den ene skriftlige eksamenskarakteren elevene får ved utgangen av 10. trinn. Eksamenskarakteren er justert for de samme elevenes gjennomsnittsresultater fra nasjonale prøver på 8. trinn i lesing, regning og engelsk + familiebakgrunn.