KS mener målene på skolekvalitet er for snevre, sier avdelingsdirektør for utdanning Erling Lien Barlindhaug. Foto: KS
KS mener målene på skolekvalitet er for snevre, sier avdelingsdirektør for utdanning Erling Lien Barlindhaug. Foto: KS
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Avviser ny skolerangering

KS er sterkt imot regjeringens forslag om å innføre en nedre grense for skolekvalitet.

– Regjeringen vil ta alle tilgjengelige indikatorer og statistikk og lage en rangeringsliste der de setter en nedre grense. Vi mener at de indikatorene som vi har, blant annet nasjonale prøver og elevundersøkelsen, gir et for snevert bilde av innholdet og kvaliteten i norsk skole, sier avdelingsdirektør for utdanning i KS Erling Lien Barlindhaug.

Regjeringens forslag:

Innføre en nedre grense for skolekvalitet blant annet basert på andelen elever som blir mobbet eller holdt utenfor, resultater på nasjonale prøver i lesing og regning, og standpunkt- og eksamens karakterer i 10. klasse

Gi støtte og oppfølging til kommuner som havner under grensen.

Skoler under grensen vil blant annet være prioritert når man behandler søknader om videreutdanning for lærere, og få tilbud om bistand fra et veilederkorps.

Regjeringen vil på sikt vurdere å pålegge kommuner med vedvarende svake resultater å motta hjelp og støtte fra Veilederkorpset.

Kilde:  «Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen»