Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Ber om Facebook-veiledning

Kommune etterlyser nye retningslinjer og en veileder for å unngå å havne i Facebook-fella som kan føre til brudd på diskrimineringsloven.

Kommune-Norges offisielle Facebook-sider skal ifølge lov om universell utforming anses som en hovedløsning for IKT ut ifra måten de fleste kommunene bruker den på, hevder ny utredning.

Dermed stilles det også krav til universell utforming som Facebook ikke innfrir. Det betyr at Kommune-Norge bryter diskrimineringsloven hver eneste dag. Det kom fram i en ny rapport som ble lagt fram onsdag. Nå ber flere kommuner om hjelp fra KS og Difi for å unngå trøbbel.

Følg Kommunal Rapport på Twitter

– Slik jeg leser rapporten blir vi alle lovbrytere om vi ikke passer oss. Jeg skulle gjerne sett at enten KS eller Difi kom med retningslinjer eller en veileder som konkret fortale oss hvordan vi kan bruke sosiale medier uten å bryte loven, sier Håvard Wiik, digitalstrateg i Skedsmo kommune, som deltok i en paneldebatt i etterkant av at utredningen ble framlagt onsdag.

Også andre kommuner Kommunal Rapport har vært i kontakt med kunne tenkt seg klarere retningslinjer for hva de kan gjøre.

Skedsmo kommune har de siste årene jobbet hardt for å tilpasse sine digitale løsninger slik at de passer for alle. Nyhetene om at de trolig bryter loven slik de i dag bruker Facebook bekymrer.

– Vi jobber veldig hardt for å skape så gode løsninger som mulig for våre innbyggere. Og vi ønsker naturligvis å nå ut til så mange som mulig. Sosiale medier gjør at vi kan nå ut til så utrolig mange flere enn gjennom egne portal, så vi er helt avhengige av å kunne fortsette å bruke disse kanalene, men vi kan ikke bryte loven for det, sier Wiik.

Hovedløsning eller tillegg

Håvard Wiik oppfatter rapporten dit hen at slaget egentlig står om hvorvidt bruken av sosiale medier skal defineres som hovedløsning eller tilleggsløsning.

Følg Kommunal Rapport på Facebook

– Vi kommer ikke til å slutte å bruke Facebook, til det er kanalen for effektiv, men vi vil se nærmere på hvordan vi bruker disse kanalene, sier Wiik og fortsetter.

– Slik jeg forstår det går skillet mellom å bruke det som en ren nyhetskanal med eksklusivt innhold kontra trafikkmaskin for lenker til portalen vår. Vi vil følge opp dette tett framover.

Ikke aktuelt med veileder

Difi har ingen planer om å utarbeide noen veileder på området, men henviser til forskriftens virkeområde og vilkårene for blant annet ny IKT og hovedløsning, som de mener er mer enn tydelig nok.

– Vi syns funnene i undersøkelsen er interessante og kommer til å ta med oss disse videre i vår områdeovervåking. Vi vil i etterkant av rapportlanseringen, oppsummere mitt innlegg i et blogginnlegg som blir publisert på uu.difi.no, sier Malin Rygg, leder for tilsynet for universell utforming av IKT i Difi.

Hun viser dessuten til at det er opp til hver enkelt kommune å vurdere hvordan kommunens bruk av Facebook etterlever regelverket.

– Kanskje kan KS eller KommIT legge til rette for kunnskaps- og erfaringsdeling mellom kommunene?, foreslår tilsynssjefen.

Utover det har Difi planer om å ta direkte kontakt med Facebook for å sørge for at de er klar over problemet.

– Vi vurderer å oppsummere tilgjengelighetsutfordringene med Facebook og ta kontakt med dem for å påpeke at løsningen slik den er per i dag bryter med norsk lovgivning, sier Rygg.

Kommunal Rapport har bedt Facebook om å uttale seg i saken. De har så langt ikke besvart våre henvendelser.

KS KommIT har ikke rukket å sette seg inn i den nye rapporten og den problemstillinger og har derfor ennå ikke tatt stilling til hva de eventuelt skal foreta seg i saken.