Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Utfordringer med tett by

VIDEO: Grøntområder, kulturminner og ikke minst folks trivsel kan lide om den kompakte byen ikke bygges riktig. Forskere har nå sett på hvordan vi bygger tette byer i Norge.

Nasjonale føringer for byutvikling sier at vi skal bygge tettere ved samferdselsknutepunktene, og da særlig ved tog og banestasjoner. Å bygge tett er mer miljøvennlig, og det er økonomisk lønnsomt. Ved å bygge kompakt, sparer vi areal, og folk trenger ikke bruke så mye bil for å komme seg til jobb, skole og andre gjøremål. Timinuttersbyen er nå et begrep. Folk skal kunne gå eller sykle på ti minutter dit de skal gjøre sine vanlige gjøremål.

Gro Sandkjær Hanssen, Hege Hofstad, og Inger-Lise Saglie har redigert og bidratt med kapitler om kompakt byutvikling i Norge. Det er basert på et stort forskingsprosjekt som heter “Håndtering av motstridende hensyn i kompakt byutvikling” som er finansiert av Forskningsrådet.

Budskapet om fortetting har gått hjem hos norske kommuner. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at befolkningstettheten i norske byer og tettsteder har økt med tre prosent fra 2000 til 2012. De siste fem årene har bosatte i sentrumsområdene økt med 18 prosent.

Oslo, Trondheim, Ski og Sola har vært spesielt undersøkt i denne boka.

Byutvikling from Kommunal Rapport on Vimeo.