Se nederst i saken for klikkbart kart.
Se nederst i saken for klikkbart kart.skjermdump
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Gir bevisst skolepolitikk æren for gode resultater

Kommunens skolemodell har æren for at femteklassingene i Dovre kommune er i toppen på Nasjonale prøver, mener oppvekstsjefen. Se resultatene for din kommune her.

Femteklassingene i Dovre kommune er aller best i landet i lesing, nummer fem i regning og nummer 14 i engelsk.

Det er langt fra tilfeldig, mener oppvekstsjef Greta Talleraas i kommunen.

– Dette forteller oss at kommunens omfattende satsing på skole gir resultater, sier hun.

Egen modell

“Dovremodellen”, som ble innført i 2011, legger vekt på tidlig innsats, tilpasset opplæring og inkludering. Den legger blant annet opp til to lærere i basisfagene norsk, matematikk og engelsk på alle trinn, og to lærere i alle timer i første og andre trinn. Modellen, som kommunen blant annet har presentert på Stortinget og i Kunnskapsdepartementet, baserer seg blant annet på god ledelse, ifølge oppvekstsjefen.

Dovre-elevene oppnådde 58 såkalte skalapoeng i lesing. 50 skalapoeng angir landssnittet.

Som de fleste andre kommuner som havner øverst og nederst på Nasjonale prøver-rangeringen er Dovre forholdsvis liten. Enkeltelever kan dermed gjøre store utslag.

– Vi vet at med relativt lite elevgrunnlag kan resultatene variere noe fra år til år, en det er et godt tegn at resultatene er gode sett over en lengre periode, sier Talleraas.

Hun mener Nasjonale prøver er en av mange tilbakemeldingsformer, og at resultatene må settes inn i en større sammenheng.

Best og nest best

Femteklassingene i Bykle kommune gjør det også meget sterkt. Setesdalkommunen er best i landet på engelskprøven, og nest best i landet i regning. Bykle-rådmann Tallak Hoslemo sier resultatene er «kjekke» for elever, lærere og kommune.

– Det sier noe om måten vi jobber på. Resultatene kan variere litt fra år til år, det må vi være åpne for, men det kan være greit å få en pekepinn på hvordan vi ligger an, sier han.

Svinger

I motsatt ende kommer særlig de nordnorske kommunene Værøy og Dyrøy, som er henholdsvis sist og nest i alle tre fag.

Anne-Margrethe Arntsen er rektor ved Værøy skole, og sier resultatene svinger fra år til år. Kommunen hevdet seg dessuten godt i Nasjonale prøver på ungdomsskolen.

– Det er ikke snakk om å drive dårlig skole. Men vi tar resultatene på alvor, og skulle selvfølgelig ønsket bildet å annerledes ut, sier hun.

10 elever deltok i prøvene – så vidt over minimumsgrensen for publisering.

– Vi prøver å være tro mot intensjonene og ha med alle elevene, og heller ikke ha noen form for «teaching to the test». Det er iallfall snakk om at mange skoler fritar elever, sier Arntsen.

Mange fritak

Rektoren har rett i at det er stor variasjon i hvor mange elever som deltar på prøvene.

I engelskprøvene hadde Bremanger i Sogn og Fjordane den største fritaksandelen. 22,7 prosent av elevene var der fritatt fra prøvene. Songdalen kommune hadde høyeste andel i lesing, med 22,9 prosent, mens Porsanger kommune hadde mest fritak i regning, med 19,5 prosent.

På fylkesnivå var Oslo best i klassen, fem såkalte skalapoeng bedre enn dårligste fylke Nord-Trøndelag.

De store forskjellene fylkene imellom bekymrer kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

– Jeg håper at resultatene blir diskutert inngående både på administrativt og politisk nivå i kommunene. Nasjonale prøver setter skolekvalitet på dagsorden og kan være gode verktøy for kommuner for å vite hvor skoen trykker, sa Isaksen til NTB tidligere denne uken.

På kartet kan du klikke inn på din egen og andre kommuner og se resultatene i hvert enkelt fag. Fritaksprosent er oppgitt der elevgrunnlaget er stort nok til å offentliggjøre disse tallene.