– Jeg vil spørre: Er det riktig av regjering og storting å si ja til en sammenslåing som bryter med inndeling i bo- og arbeidsregioner? Ekspertutvalget la jo det til grunn som et prinsipp, sier Geir Vinsand. Foto: Tone Holmquist
– Jeg vil spørre: Er det riktig av regjering og storting å si ja til en sammenslåing som bryter med inndeling i bo- og arbeidsregioner? Ekspertutvalget la jo det til grunn som et prinsipp, sier Geir Vinsand. Foto: Tone HolmquistTone Holmquist
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Mener periferikommuner tenker for smått

Frivillige sammenslåinger gir ikke et balansert kommunesystem, mener strukturekspert Geir Vinsand. Han er bekymret for kommuner som Tønsberg som blir valgt bort av mindre naboer, og dermed ikke har ekspansjonsmuligheter.

Geir Vinsand har jobbet med kommunestrukturspørsmål i flere tiår. Først i kommunaldepartementet, og senere i flere konsulentselskaper. Nå jobber han i NIVI Analyse, og holder flere reformforedrag i uka. Til konferansen for kommunale planleggere på Fornebu har han noen nye foiler – og bekymringer.

Han er imponert over temposkiftet i reformen som han tipper vil gi fra 50 til 60 sammenslåinger. Men han ser også at frivilligheten ikke gir et balansert kommunesystem. Noen kommuner blir store, og noen blir små som før. Men det som bekymrer Vinsand mest er kommuner som Tønsberg. I Vestfold er man så godt som ferdig med reformen, men prinsippet om å samle bo- og arbeidsmarkeder er brutt.

– Tjøme og Nøtterøy har søkt om å slå seg sammen til Færder kommune. De vil ikke ha med storebror Tønsberg. Jeg synes regjering og storting skal tenke seg godt om her. De må vurdere hva som skal skje med Tønsberg som blir klemt inne og isolert. Tønsberg, Tjøme og Nøtterøy er jo en bo- og arbeidsregion, påpeker Vinsand.

– Jeg vil spørre: Er det riktig av regjering og storting å si ja til en sammenslåing som bryter med inndeling i bo- og arbeidsregioner? Ekspertutvalget la jo det til grunn som et prinsipp, påpeker han.

Vinsand ser for seg at man først fusjonerer Tjøme og Nøtterøy, også må man likevel slå seg sammen med Tønsberg fordi Stortinget bestemmer det.

– Hva da med de ansatte som utsettes for seriefusjoner? Det involverer jo flere tusen ansatte. Her bør man tenke seg godt om, er Vinsands råd.

Han ser liknende tendenser andre steder. Valdres kan få sammenslåing av fire av seks kommuner. Hva da med tjenestetilbudet i restkommunene? Og er det smart med slike enheter? Gudbrandsdalen er et annet eksempel. Her kan tre kommuner slå seg sammen. Mens resten av dalen står utenfor.

Også bekymret for småkommuner

– Jeg er redd mange periferikommuner har misforstått sin rolle i reformen. De tenker for smått. De endrer ikke sin posisjon ved å slå sammen to bygder. De får ikke mer tyngde av det? Det gir ikke grunnlag for å få tilført flere oppgaver, sier Vinsand.

Vindsands frykt hvis frivillighetslinjen skal løpe helt ut er:

* Generell faglig utarming av den kommunale førstelinjen.

* Voksende ulikheter i tjenestene mellom kommunene.

* Forutsetningen for generalistkommunesystemet og sterke velferdskommuner svikter.

* Fortsatt polarisert og fragmentert struktur.

* Behov for økt interkommunalt samarbeid.

Vindsand har også en spådom for regionreformen: 10 til 12 fylkesmenn, og like mange fylkeskommuner.

– Nordmenn har strukturskrekk, er Vinsands konklusjon.