Vegdirektør Terje Moe Gustavsen og fagetatene skal ta igjen etterslepet på statlige anlegg. Lengre er det til etterslepet på fylkesveier er tatt igjen. Foto: Magnus K. Bjørke
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen og fagetatene skal ta igjen etterslepet på statlige anlegg. Lengre er det til etterslepet på fylkesveier er tatt igjen. Foto: Magnus K. BjørkeMagnus K. Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Bekymret for fylkesveiene

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen mener han går langt i å be regjeringen lage et program for fornyelse av fylkesveier. Nå må fylkeskommunene ta den utstrakte hånda, sier han.

Etterslepet på norske veier er enormt. Men svaret på hvordan det skal håndteres er delt i to.

Fagetatenes forslag til Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 tar nemlig sikte på å ta igjen hele etterslepet på statlige anlegg i løpet av planperioden. Det er anslått til 55 til 60 milliarder kroner for de tre kategoriene statlige veier, jernbane og kyst, hvorav veiene har den klart største andelen.