– Det er urovekkende og usaklig om kommunene velger egenregi på grunn av to konkurser og medieoppslag knyttet til dem, uten ytterligere vurdering, sier Malin Arve, leder av Center for Business Economics ved Norges Handelshøyskole (NHH).
– Det er urovekkende og usaklig om kommunene velger egenregi på grunn av to konkurser og medieoppslag knyttet til dem, uten ytterligere vurdering, sier Malin Arve, leder av Center for Business Economics ved Norges Handelshøyskole (NHH).Foto: Marit Hommedal
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

– Ikke alltid lett å være kommune

Økt effektivitet er den største fordelen ved konkurranseutsetting, mener forsker og leder for Center for Business Economics Malin Arve ved Norges Handelshøyskole (NHH).

– Utover årets to søppelnyheter – Veireno og RenoNorden – har jeg ingen indikatorer på at bransjen i seg selv er søppel, sier forsker og leder for Center for Business Economics Malin Arve ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Søppelkrisen i kommunene

I sommer gikk RenoNorden konkurs. Rundt 140 kommuner mistet dermed renovasjonsleverandør. Det var den andre konkursen i renovasjonsmarkedet i år.

Ifølge Avfall Norge har kommunene organisert seg slik i etterkant:

*  69 kommuner har løsning i regi av interkommunalt samarbeid.

*  14 håndterer hentingen selv.

*  44 har valgt en annen privat leverandør.

* 13 kommuner er uavklart/ukjent.

Løsningene til de ti største

De ti største kommunene (i folketall) som ble rammet av RenoNorden-konkursen

*  Stavanger    Renovasjon IKS

*  Bærum         NordRen

*  Kristiansand               Norsk Gjenvinning Renovasjon

*  Drammen    Norsk Gjenvinning Renovasjon

*  Sandefjord  Nordiren

*  Ålesund        ÅRIM

*  Arendal        Nordiren

*  Karmøy        Karmøy kommune

*  Haugesund  HIM IKS

*  Ringsaker    Nortransport

Kilde: Avfall Norge