For mange ordblomster står i veien for budskapet i mange kommunale stillingsannonser, mener språkspaltist Agnar Kaarbø. Foto: Terje Lien
For mange ordblomster står i veien for budskapet i mange kommunale stillingsannonser, mener språkspaltist Agnar Kaarbø. Foto: Terje LienTerje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Stillingsannonser som utstillingsvindu

En stillingsannonse er en fin mulighet til å reklamere for kommunen på. Ikke alle kommuner er like bevisst denne muligheten.

Vi starter på Helgeland, midt i landet, midt i leia, som det står i annonsen med overskriften: «Brønnøy 100 % fast stilling som Oppvekstsjef». Prosent skal her skrives med bokstaver. Oppvekstsjef er ikke egennavn, og kan derfor ikke skrives med stor forbokstav. Her er det mange kommuner som slurver.

Kommunal Rapports språkspalte

Agnar Kaarbø arbeider med språk, tekst og kommunikasjon i Kaarbø språk og kommunikasjon. Han har bakgrunn som taleskriver i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, kommunikasjonsdirektør i UDI, journalist og redaktør – blant annet i Kommunal Rapport.