Med en kommunikasjonsavdeling på åtte ansatte har Asker-rådmann Lars Bjerke den kompetansen kommunen stort sett trenger, men det er fortsatt nødvendig å bruke private pr-byråer når det er nødvendig å henvende seg til innbyggerne. Foto: Terje Lien
Med en kommunikasjonsavdeling på åtte ansatte har Asker-rådmann Lars Bjerke den kompetansen kommunen stort sett trenger, men det er fortsatt nødvendig å bruke private pr-byråer når det er nødvendig å henvende seg til innbyggerne. Foto: Terje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Fra E18-tunnel til gjenbruk av underbukser

Asker kommune har sluttet å bruke PR-byråer til lobbyvirksomhet mot viktige beslutningstakere. I stedet kjøper de PR-tjenester for å påvirke innbyggerne.

Kommuner og fylkeskommuner bruker millioner av kroner på kjøp av PR-tjenester. Det viser Kommunal Rapports Leverandørdatabasen. En gjennomgang av fem av de mest kjente PR-byråene i fjor, viser at kommuner og fylkeskommuner kjøpte ulike PR-tjenester for nærmere 24 millioner.

Angrer på PR-bruk