Fra E18-tunnel til gjenbruk av underbukser

Innkjøp. Asker kommune har sluttet å bruke PR-byråer til lobbyvirksomhet mot viktige beslutningstakere. I stedet kjøper de PR-tjenester for å påvirke innbyggerne.
Med en kommunikasjonsavdeling på åtte ansatte har Asker-rådmann Lars Bjerke den kompetansen kommunen stort sett trenger, men det er fortsatt nødvendig å bruke private pr-byråer når det er nødvendig å henvende seg til innbyggerne. Foto: Terje Lien

Kommuner og fylkeskommuner bruker millioner av kroner på kjøp av PR-tjenester. Det viser Kommunal Rapports Leverandørdatabasen. En gjennomgang av fem av de mest kjente PR-byråene i fjor, viser at kommuner og fylkeskommuner kjøpte ulike PR-tjenester for nærmere 24 millioner.

Asker kommune er blant kommunene som benyttet seg av profesjonell PR-hjelp i fjor. Det er langt fra første gang. I 2012 fikk kommunen kritikk for å ha brukt 300.000 kroner i løpet av noen få måneder for at PR-byrået First House skulle drive lobbyvirksomhet opp mot Nasjonal Transportplan for å få lagt E18 i tunnel.

Lese mer?

Jeg er abonnent

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Spørsmål? Kontakt oss på redaksjon@kommunal-rapport.no

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!