Både bil- og sykkelveien langs Østensjøvannet i Oslo skal også kommende vinter saltes med formiater som skal være mer miljøvennlig enn vanlig veisalt. Foto: Britt Glosvik
Både bil- og sykkelveien langs Østensjøvannet i Oslo skal også kommende vinter saltes med formiater som skal være mer miljøvennlig enn vanlig veisalt. Foto: Britt Glosvik
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Tester «flyplass-salt» ved naturreservat

Kjemisk salt testes ut på veien langs Østensjøvannet i Oslo. Prisen er 15–20 ganger høyere enn vanlig veisalt.

«Miljøvennlig salting av sykkelveinettet» heter pilotprosjektet som Oslo kommune startet i fjor vinter og fortsetter kommende vinter. Både fortau, bil- og sykkelvei skal testes på den om lag 3 km lange strekningen langs Østensjøvannet, et bynært naturreservat.

Veien skal saltes med formiater, stoffer som brytes lett ned i naturen. Sammenlignet med vanlig veisalt er de mest sannsynlig snillere mot vegetasjonen når det gjelder sviskader, ifølge Roger Roseth ved Norsk institutt for bioøkonomi (Nibio).