NHO Handel og Service vil ha bedre målinger av kvaliteten på helse- og omsorgstjenester i kommunene. Arkivfoto
NHO Handel og Service vil ha bedre målinger av kvaliteten på helse- og omsorgstjenester i kommunene. Arkivfoto
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

NHO vil ha bedre målinger av kvaliteten på omsorg

NHO Service og Handel mener det er for dårlig måling av kvaliteten på helse- og omsorgsinstjenestene i kommunene og krever nasjonale kvalitetsindikatorer. 

– Pasienter, brukere og pårørende har veldig liten mulighet til å vite om den institusjonen de er avhengige av, faktisk leverer på det nivået de skal, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel til NRK.

Den aktuelle bakgrunnen for hennes kommentar er den sterke kritikken som er blitt rettet mot et omsorgssenter i Vågsøy kommune i Nordfjord. 

NHO Service og Handel mener bedre kvalitetsmålinger bør bli en del av kvalitetsreformen i eldreomsorgen, Leve hele livet, og har foreslått det overfor både regjeringen og Stortinget. Kaltenborn mener dagens målinger gir kommunene for dårlig grunnlag til å vurdere hvilke institusjoner som fungerer bra og hvilke som ikke fungerer bra.

Store kvalitetsforskjeller

De foreløpige Kostra-tallene ble nylig publisert av Statistisk sentralbyrå. De er basert på kommunenes innrapportering av en rekke nøkkeltall, men NHO Handel og Service mener det ikke er godt nok.

– Oftest er det flere institusjoner og sykehjem i samme kommune, og å få snittet av disse samlet til et tall gir langt mindre informasjon og færre muligheter for kvalitetsforbedringer enn om man publiserte tall per institusjon, slik man for eksempel gjør det i Oslo kommune. Og det er det som er vårt konkrete forslag, sa Kaltenbom i en høring på Stortinget før nyttår.

Også Forbrukerrådet har kartlagt og kritisert at halvparten av kommunene ikke gjennomfører brukerundersøkelser av sine pleie- og omsorgstjenester. Det er store variasjoner mellom kommuner og mellom institusjoner i både i opplevd og faktisk kvalitet. 

– Vi ønsker nasjonale kvalitetsindikatorer som publiseres og viser både opplevd kvalitet og objektiv kvalitet for pasienter og brukere, både på sykehjem, annen eldreomsorg og helsetjenester i kommunene, sa Kaltenborn.

Kommunale og private

Både kommunale, ideelle og private institusjoner som utfører tjenester for kommunen skal omfattes, mener NHO Handel og Service, som representerer 146 private helse- og omsorgsaktører. I tillegg til “Kostra-tall” på virksomhetsnivå, vil de at bruker- og pårørendeundersøkelser skal følge en nasjonal standard. De vil at resultatene skal publiseres, ikke bare om måling er gjennomført.