Ny måling: Ap mot sitt dårligste kommunevalg noen gang

Politikk. Arbeiderpartiet får 26,5 prosents oppslutning på TV 2s kommunevalgbarometer for mars. Dersom dette blir valgresultatet, er det det svakeste for Ap noen gang.
Partileder Jonas Gahr Støre og partisekretær Kjersti Stenseng må tåle en svak kommunevalgmåling gjort av Kantar for TV 2. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

– Det er en altfor dårlig måling. Vi har ambisjoner om å gjøre et lokalvalg til høsten som er langt bedre enn dette, sier partisekretær Kjersti Stenseng til TV 2.

På målingen som Kantar har gjennomført for kanalen, faller Ap 1,8 prosentpoeng fra den forrige målingen i januar. Sammenlignet med forrige kommunevalg i 2015 er fallet på hele 6,5 prosentpoeng. Også KrF og Venstre risikerer å gjøre sine dårligste kommunevalg noensinne.

KrF får riktignok 4,9 prosents oppslutning, en oppgang på 1,3 prosentpoeng fra januar. Likevel er resultatet 0,5 prosentpoeng svakere enn i valget i 2015. Venstre faller 1,5 prosentpoeng fra januar, til 3,0 prosent, noe som er hele 2,6 prosentpoeng lavere enn ved kommunevalget for tre og et halvt år siden.

Senterpartiet får 12,4 prosent, og ligger dermed an til å kunne gå mot sitt beste kommunevalg. Partiets hittil beste kommunevalg var i 1995, da partiet fikk 11,6 prosent.

Dette er tallene: Ap 26,5 prosent (ned 1,8 prosentpoeng fra januar/ned 6,5 prosentpoeng fra kommunevalget i 2015), Høyre 25,1 prosent (-2,9/+1,9), Sp 12,4 prosent (+0,8/+3,9), Frp 10,6 prosent (+1,8/+1,1), SV 5,1 prosent (-0,4/+1,0), Rødt 4,2 prosent (+0,9/+2,2), MDG 3,4 prosent (-0,2/-0,8) og andre 4,7 prosent (+1,6/+0,1).

Undersøkelsen er gjennomført i perioden 25. februar til 1. mars, og 982 stemmeberettigede er intervjuet. 73,2 prosent oppga partipreferanse.

(©NTB)

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.