Stortingets transportkomité vil gjøre det lettere å omdisponerer havnearealer til byutvikling. Bildet er fra havnepromenaden i Bodø. Foto: Magnus K. Bjørke.
Stortingets transportkomité vil gjøre det lettere å omdisponerer havnearealer til byutvikling. Bildet er fra havnepromenaden i Bodø. Foto: Magnus K. Bjørke.
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Vil begrense adgang til utbytte fra havner

Kommunene bør selv bestemme hvilke arealer de vil bruke til havn. Men de må fortsatt ha begrensninger på utbytte, mener Stortingets transportkomité.

– Komiteen ønsker en oppmyking i forhold til dagens regler. Men må ligge noen vesentlige begrensninger i bunn for å kunne ta utbytte. Havna må fortsatt ha en forsvarlig egenkapital og et tilstrekkelig areal til å kunne utvikle seg. Havnas kapital må være stor nok til å sikre en sunn utvikling for

Forslag til ny havne- og farvannslov

Hovedmålet med loven er å fremme sjøtransport som transportform. Det foreslås blant annet at:

Kommunen som havneeier på visse vilkår kan ta utbytte fra havnevirksomheten.

Kommunens adgang til å kreve anløpsavgift videreføres under betegnelsen farvannsavgift.

Kommunene får adgang til midlertidig å begrense fartøyers opphold i havn for å unngå eller begrense lokal luftforurensning.

Departementet får adgang til å stille krav til havnedriften for å ivareta hensyn til miljø og sikkerhet.

Fortsatt delt ansvar mellom stat og kommune for framkommelighet i farvannet

Departementet har myndighet til å regulere ferdsel i farvannet, mens kommunen har myndighet til å regulere bruk av fritidsfartøy i eget sjøområde.

Samferdselskomiteen skal avgi sin innstilling til Stortinget 28. mai.

Kilde: Prop. 86 L (2018–2019) Havne- og farvannsloven.