Erna ber lokalpolitikerne ta grep

Skole. Store sprik skiller skolene i Norge og deres bidrag til barnas læring. Se den fylkesvise oversikten her.

Regjeringen går straks i gang for finne ut hva dette skyldes. Det er den såkalte skolebidragsindikatoren for grunnskolen som avslører forskjellene.

– Elevens bakgrunn i form av foreldrenes utdanning og inntekt skal ikke avgjøre hvor godt de lykkes på skolen. Det er skolens ansvar å sørge for at det er elevens innsats, engasjement og talent som avgjør. Disse tallene bekrefter at det er forskjeller på hvor flinke skolene er til å løfte elevene sine. Nå må lokalpolitikerne bruke det vi lærer om skolen til å gjøre skolen bedre, sier statsminister Erna Solberg (H).

Oslo best

Det indikatoren viser, er hvor mye hver enkelt skole bidrar til elevenes resultater. Tallene er justert for foreldrenes utdanning, inntekt og innvandrerbakgrunn og elevens tidligere resultater. Elevenes resultater på nasjonale prøver i lesing, regning, engelsk og eksamensresultatet på 10. trinn brukes i vurderingen.

Årets resultater for ungdomstrinnet viser at over en tredel (32 prosent) av skolene i Finnmark er under landssnittet, mens det i Telemark kun er 8 prosent av skolene som er under landssnittet.

Kontrasten blir stor til det eldste trinnet i barneskolen (5.-7.). Her ligger 38 prosent av skolene i Telemark under landssnittet. Oslo ligger best an, med 10 prosent av skolene under snittet. Finnmark kommer på en 8. plass for dette trinnet med 20 prosent av skolene under snittet.

De alvorligste tallene for Finnmark viser seg for det yngste trinnet (1.-4.). 46 prosent av skolene i fylket skårer under landssnittet. I Oslo som kommer best ut, er det bare 4 prosent av skolene som ligger under snittet for de yngste elevene.

Regjeringen undersøker

– Vi har fått viktig kunnskap om hvordan skolene bidrar. Men vi vet for lite om hva som kjennetegner de skolene som bidrar mest til elevenes læring, og hva de som bidrar minst mangler. Jeg vil gi Utdanningsdirektoratet i oppdrag å skaffe mer kunnskap om dette, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).

SSB anslo da skolebidragsindikatoren kom i 2017 at forskjellene kan tilsvare opp mot et år med læring i løpet av de tre årene på trinnet.

Utdanningsdirektoratet har laget skolebidragsindikatorer for grunnskolen. Fordi man ikke har noen tidligere resultater å vise til på 1.–4. trinn, og dermed kun kontrollerer for familiebakgrunn, er dette målet mer usikkert. Den detaljerte oversikten viser også at det er store forskjeller innad i fylkene mellom kommunene og skolene.

Fylkene er rangert fra dårligst til best for klassetrinnene 1.-4., 5.–7. og 8.–10. Tallet til høyre viser hvor mange prosent av fylkets skoler som ligger under landssnittet.

Skolebidrag 8.–10. trinn skoleåret 2017/2018:

Lenke til kommuner og enkeltskoler

Finnmark 32

Troms 28

Nordland 25

Oslo 25

Oppland 18

Akershus 17

Hedmark 17

Rogaland 16

Møre og Romsdal 15

Vestfold 15

Trøndelag 14

Aust-Agder 12

Vest-Agder 10

Buskerud 9

Hordaland 9

Sogn og Fjordane 9

Østfold 9

Telemark 8

Skolebidrag 5.–7. trinn skoleåret 2017/2018:

Lenke til kommuner og skoler i hvert enkelt fylke

Telemark 38

Vest-Agder 32

Hedmark 31

Trøndelag 23

Buskerud 22

Møre og Romsdal 22

Østfold 21

Finnmark 20

Nordland 20

Oppland 20

Akershus 19

Aust-Agder 19

Hordaland 19

Vestfold 19

Sogn og Fjordane 15

Rogaland 14

Troms 13

Oslo 10

Skolebidrag 1.–4. trinn skoleåret 2017/2018:

Lenke til kommuner og skoler i hvert fylke.

Finnmark 46

Troms 35

Aust-Agder 34

Trøndelag 31

Hordaland 24

Østfold 24

Vestfold 22

Hedmark 21

Nordland 20

Telemark 20

Møre og Romsdal 19

Rogaland 19

Vest-Agder 19

Buskerud 18

Oppland 17

Akershus 15

Sogn og Fjordane 14

Oslo 4

 

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.