Storbyene ber Stortinget åpne havnekassa
KS' storbynettverk ber Stortinget vedta ny havne- og farvannslov, slik at milliardinntekter fra havnekassa kan brukes til annet enn havneformål.
Stortingets transport- og kommunikasjonskomité skal i dag avgi innstilling til ny havne- og farvannslov. De får et tydelig råd fra de politiske lederne i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Bærum, Kristiansand og Tromsø.
Forslag til ny havne- og farvannslov
Hovedmålet med loven er å fremme sjøtransport som transportform. Det foreslås blant annet at:
Kommunen som havneeier på visse vilkår kan ta utbytte fra havnevirksomheten.
Kommunens adgang til å kreve anløpsavgift videreføres under betegnelsen farvannsavgift.
Kommunene får adgang til midlertidig å begrense fartøyers opphold i havn for å unngå eller begrense lokal luftforurensning.
Departementet får adgang til å stille krav til havnedriften for å ivareta hensyn til miljø og sikkerhet.
Fortsatt delt ansvar mellom stat og kommune for framkommelighet i farvannet
Departementet har myndighet til å regulere ferdsel i farvannet, mens kommunen har myndighet til å regulere bruk av fritidsfartøy i eget sjøområde.
Samferdselskomiteen skal avgi sin innstilling til Stortinget 28. mai.
Kilde: Prop. 86 L (2018–2019) Havne- og farvannsloven.