Byrådet ønsker at gange, sykkel og kollektivtrafikk skal være førstevalgene for folk som ferdes i hovedstaden. Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Byrådet ønsker at gange, sykkel og kollektivtrafikk skal være førstevalgene for folk som ferdes i hovedstaden. Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Vil gjøre Oslo til verdens første utslippsfrie storby

Færre parkeringsplasser, flere sykkelveier og kollektivavganger. Slik vil byrådet gjøre Oslo til verdens første utslippsfrie storby – hvis det blir valgseier.

Målet er at klimagassutslippene skal kuttes med 95 prosent innen 2030, går det fram av klimastrategien fra byrådspartiene Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet De Grønne.

Den ble lagt fram på en trikketur gjennom hovedstaden og til lyden av anleggsmaskiner som er i sving for å utbedre traseene i Storgata og på Grünerløkka i Oslo sentrum.

– Sammen med Oslos innbyggere og næringsliv vil vi i de neste elleve årene jobbe for å fjerne de gjenværende kildene til klimagassutslipp i byen, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Mye av strategien er en videreføring av dagens politikk, men samtidig foreslås nye tiltak. Blant annet skal alle personbilene og varebilene på Oslos veier være utslippsfrie i 2030, og all tungtransport skal være utslippsfri eller fornybar innen 2030.

– Fra 2015 til 2017 gikk utslippene ned med 16 prosent. Vi har kurs mot å kutte utslippene med 36 prosent innen 2020, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG).

3.000 P-plasser borte

Parkeringsplasser, beboerparkering og billettpriser på buss, trikk og bane er tre saker som skaper stort engasjement i hovedstaden nøyaktig én måned før lokalvalget.

Siden det rødgrønne byrådet vant valget for fire år siden, har omkring 3.000 parkeringsplasser blitt borte i byen, hovedsakelig for å gi plass til nye sykkelveier.

– Vi kommer til å fortsette å redusere antall parkeringsplasser. Samtidig vil jeg si at det er masse parkeringshus i sentrum som står halvtomme, sier Johansen til NTB.

Og når det gjelder beboerparkering:

– Vi ser for oss at det blir utvidet.

Når det gjelder billettpriser, vil et samlet byråd gjøre det gratis for barn å reise kollektivt etter rushtiden. MDG vil imidlertid gå lenger og kutte prisene på kollektivreiser med 20 prosent. Partiet ønsker også et samarbeid med nabokommuner om priskutt.

Ny T-banetunnel

Av strategien fremgår det at Oslo skal fase ut all bruk av fossil diesel på bygge- og anleggsplasser, samt legge til rette for mer klimavennlig forbruk, mindre avfall og utslippsfri avfallsforbrenning.

Strategien baserer seg også på en satsing på å utvide byens kollektivtilbud, bygging av ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum, samt ikke å utvide motorveiene som går inn til byen.

Byrådet ønsker at gange, sykkel og kollektivtrafikk skal være førstevalgene for folk som ferdes i hovedstaden, og målet er å redusere biltrafikken med en tredel innen 2030.

Johansen ønsker å få med de øvrige Oslo-partiene på strategien, selv om han erkjenner at det er «lite trolig» at Frp og Folkeaksjonen nei til mer bompenger blir med.

«Klimavennlig forbruk»

Det rødgrønne byrådet tar også grep for å endre forbruksmønsteret i hovedstaden.

– Vi ser på å legge til rette for et annet forbruk, uten å heve pekefingeren. Folk er veldig bevisste og ønsker å ta miljøbevisste valg, sier Johansen.

I strategien heter det at kommunen skal «legge til rette for redusert og mer klimavennlig forbruk hos innbyggere og næringsliv».

Byrådet vil innen 2021 utarbeide mål for Oslos forbruksbaserte utslipp – det vil si de klærne innbyggerne kjøper og maten de spiser. For å få ned disse utslippene må kjøttforbruket ned, klær gjenbrukes og økonomien bli mer sirkulær.

(©NTB)