Fungerende byråd for miljø og samferdsel Hanna Marcussen (MDG) i Oslo er svært fornøyd med at deres kollektivselskap Ruter fra nyttår slipper å betale veibruksavgift for miljøvennlig biodrivstoff over omsetningskravet. Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Fungerende byråd for miljø og samferdsel Hanna Marcussen (MDG) i Oslo er svært fornøyd med at deres kollektivselskap Ruter fra nyttår slipper å betale veibruksavgift for miljøvennlig biodrivstoff over omsetningskravet. Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Gladnyhet til fylkene: Stortinget skroter biodrivstoff-avgiften

Regjeringens foreslåtte avgiftsregime for biodrivstoff blir aldri innført, ifølge Høyres saksordfører på Stortinget. Oslos miljøbyråd og Vestlands klimasjef jubler.   

Biodrivstoff

Fellesbetegnelse på drivstoff framstilt av biologisk materiale.

Kan redusere klimagassutslipp ved å erstatte fossilt drivstoff (bensin og diesel).

Konvensjonelle biodrivstoff fremstilles av råstoff som også kan brukes til å produsere mat eller dyrefôr (sukkerroer, raps, soya, palmeolje m.v.). Eks er bioetanol, biodiesel og bio-nafta.

Avansert biodrivstoff framstilles av rester og avfall fra næringsmiddelindustri, landbruk eller skogbruk.

I dag skal hver liter bensin og diesel som selges, inneholde minst 12 prosent biodrivstoff. Biodrivstoff over dette såkalte omsetningskravet er unntatt fra veibruksavgift.

Regjeringen har foreslått å øke kravet til 20 prosent biodrivstoff og å innføre full veibruksavgift på 3,62 kroner per liter også over dette.

NHO, LO og KS har protestert mot endringen, som de mener vil redusere bruken av biodrivstoff og øke utslippene av klimagasser.

Saken er oppdatert etter publisering.