Fire statsråder inviterer ferjefylker til krisemøte

Samferdsel. Etter at fire kystfylker og KS fredag gikk sammen i kampen for mer penger til ferjene, svarer regjeringen med å invitere fylkene til ferjemøte 2. mars.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H) besøkte i forrige uke Møre og Romsdal, der det har vært protester mot økte ferjepriser. Nå inviterer fire statsråder fylkene til møte. Foto: Ole Berg-Rusten, NTB scanpix

Ifølge Dagbladet vil samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), kommunalminister Nikolai Astrup (H), klimaminister Sveinung Rotevatn (V) og distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H) delta i møtet.

Invitasjonen kommer etter krav om at regjeringen må betale mer av det det koster å legge om til grønn ferjedrift. Omleggingen er en av årsakene til de økte billettprisene, som har skapt ferjeopprør langs kysten.

– Det er viktig å få kunnskap og informasjon om tallene og prisøkningen og ikke minst se på virkemidlene for hva vi kan gjøre med dette, sier Hareide til avisa.

Krav fra fire fylker og KS

Fire kystfylker og kommunenes organisasjon KS sto fredag samlet om kravet: Regjeringen må betale mer av det det koster å legge om til grønn ferjedrift

Omleggingen er én av årsakene til de økte billettprisene, som har skapt ferjeopprør langs kysten. Men i landets nordligste fylke har ikke det grønne ferjeskiftet kommet så langt, og slik kan det forbli, advarer fylkesrådslederen i Troms og Finnmark, Bjørn Inge Mo (Ap).

– I Troms og Finnmark går det en diskusjon om vi må sette på vent elektrifisering av ferjer. Hvis det er sånn at man ikke får den kompensasjonen som er nødvendig, så ryker det fortsatt diesel i framtiden, sier Mo.

Han gjør det klart at det er utelukket å ta av penger det langstrakte fylket bruker på skole.

Diesel i åtte år til?

Fylkesrådsleder Tomas Nordvoll (Ap) i nabofylket Nordland sier det er avgjørende å få en avklaring fra staten i vår. Her skal det nemlig legges ut 20 ferjesamband på anbud de neste par årene, flere allerede i år. Avtalene gjelder for åtte år.

– Skal vi kjøre med umoderne dieselferjer i åtte år til, tar ikke vi vårt ansvar i det grønne skiftet. Det kan vi ikke gjøre. Vi bruker fire millioner tonn diesel i året på ferjene, det er rett og slett ikke holdbart, sier han til NTB.

I Møre og Romsdal er de kommet mye lenger med å elektrifisere ferjene. De bidrar dermed til å oppfylle regjeringens mål om å kutte utslippene kraftig i transportsektoren. I Møre og Romsdal har det bidratt til kraftig økte billettpriser – og sinne blant pendlerne.

Vestland kan også skryte av å ha gått i front og bidratt til å legge om ferjedriften, men uten at de har lagt kostnaden over på de reisende. Men dersom ikke staten bidrar mer, vil det få konsekvenser for driftsbudsjettene for neste år, advarer fylkesordfører Jon Askeland (Sp). Det kan bety kutt i både skole- og veibudsjetter.

Ingen konkrete krav

Fylkene og KS la ikke fram noen sum eller noe konkret krav til regjeringen på fredagens pressekonferanse. Første skritt for den nye «ferjeklubben» er å sørge for at de og regjeringen er enige om hvor mye det grønne skiftet faktisk koster dem.

– Vi må ut av den dumme debatten hvor fylkene sier vi har for lite penger og regjeringen sier vi har nok og egentlig for mye. Det er kreativ tallmagi, det er ingen som får noe ut av den, sier Nordvoll.

– De reisende ber oss om å slutte å krangle. Fix it! sier Askeland.

(©NTB)

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.