Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Debatt
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning.

Lederskapets ansvar for IT-utviklingen

IT-prosjekter kan ikke lenger kan overlates til teknikerne. Vi trenger ledere som tør å gi rom for utvikling av kommunens samlede kunnskapskapital.

Informasjonsteknologien har i løpet av det siste tiår blitt et kraftig og potensielt drivende verktøy for omstilling og effektivisering av offentlig sektor. Denne artikkelen setter fokus på lederskapets ansvar for å sette seg inn i og forstå og utnytte dette verktøyet. Artikkelen er basert på blant annet samtaler med professor Thomas Fletcher ved Harvard University, og publikasjonen han laget i 1996 sammen med professor Jerry Mechling; The Need For New Leadership.


Etter hvert som informasjons- og kommunikasjonsteknologien blir mer kostnadseffektiv, så griper den i stadig større grad inn i vårt daglig virke. De siste års enorme økning i EDB-teknologiens arbeidskapasitet og de mulighetene vi i dag har til å kommunisere og dele informasjon og kunnskap, gjør at våre yrker, roller og arbeidsmetoder endrer seg radikalt. Vi har videre store muligheter til å utnytte og videreutvikle både engasjement og kunnskap for en mer effektiv offentlig sektor. For - fra å være et industrisamfunn med størsteparten av de sysselsatte i industrisektoren - har vi nå lenge vært i en fase med flest sysselsatte i kunnskapsbaserte yrker.


I kommunesektoren har vi en voksende andel som har solid erfaring og god utdannelse. De fleste som velger å ha sin karriere i offentlig sektor, tror jeg også har et ekte engasjement for å løse de velferdsmessige utfordringer som kommunene må ta seg av. Utfordringer som markedsmekanismene ikke løser. Dette setter nye krav til lederskap og organisering i offentlig sektor.


Det offentliges omdømme
Mange har etter hvert en holdning om at det offentlige er ineffektivt. Det sløses bort mye penger på grunn av dårlig styring, og det brukes penger på feil ting. Som i det det private markedet, får vi i offentlig sektor større krav om å bli mer kundeorientert. For mange av oss er det rimlig at kunden har god forståelse av hvilke behov som ønskes dekket, og at vedkommende også ser løsning på problemet. Denne kunnskapen må møtes med kompetansen hos de ansatte. Dette hindres ofte av rigide, hierarkiske organiseringer i kommunene. Mulighetene for å etablere teamarbeid, dele informasjon og arbeide målrettet innenfor et vedtatt rammeverk, nedfelt i kommunelov, handlingsplan og virksomhetsplan er ikke opplagt til stede.


Hva er lederskap?
Lederskap er mer enn å være i posisjon til å utøve makt og myndighet basert på etablerte regler og tillærte rutiner. Lederskap innbefatter «å gå i front», å sørge for at mennesker med ulik faglig bakgrunn og erfaring arbeider sammen for å finne fram til optimale løsninger på sammensatte og utfordrende problemstillinger. Lederskap omfatter i denne sammenheng således både politisk lederskap, administrativ ledelse, så vel som ledelse og gjennomføring av kommunens daglige oppgaver og gjøremål.
Sett i lys av kommunesektorens store utfordringer for å ivareta og viderutvikle velferdssamfunnet, samtidig med EDB-teknologiens innvirkning på oppgaveløsning og arbeidsmetoder, gjør at IT-prosjekter ikke lenger kan overlates til teknikerne. Vi trenger ledere som tør å gi rom for utvikling av kommunens samlede kunnskapskapital. Ledere som ikke oppfatter tilgang til informasjon og endring gjennom læring som en trussel, men som en mulighet for å utvikle en utfordrende og interessant arbeidsplass.


Lederskap og IT-prosjekter
Tradisjonelt har gjennomføring av IT-prosjekter vært tillagt mennesker med teknisk kompetanse. Dette har sin historiske årsak i at IT først og fremst ble brukt for å automatisere omfattende manuelle rutiner. Det var innenfor områder som lønnsberegninger og etter hvert regnskapsføring at en fant det lønnsomt å investere i bruk av informasjonsteknologi.
Denne situasjonen er nå snudd til å bli en utfordring på hvordan vi kan utvikle nye rutiner og arbeidsmetoder med utgangspunkt i informasjonsteknologien. Dette gjør at IT-prosjekter oppfattes av stadig flere som et av de mest attraktive virkemidler for å få mer effekt ut av kommunale budsjetter. Men fortsatt er det mange beslutningstakere som ser på IT-investeringer kun som en utgift. Dette er utfordringen for det politiske og administrative lederskap - å gå i front og tilegne seg kunnskap om bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologien for etablering av den lærende organisasjon.

Vi har store muligheter til å utnytte og videreutvikle både engasjement og kunnskap for en mer effektiv offentlig sektor

Fortsatt er det mange beslutningstakere som ser på IT-investeringer kun som en utgift