Nyheter
Arkivverkets ti tips til bedre arkivtjeneste
Sjekk Arkivverkets råd for hvordan kommunen skal få et godt arkiv.
Hvert år gjennomfører Arkivverket tilsyn i kommunene, og disse lovlighetstilsynene ender opp i tilsynsrapporter med avvik og pålegg. I snitt får kommunene seks pålegg.
Mange av de samme feilene går igjen:
- ikke oppdatert arkivplan
- manglende uttrekk
- ikke god nok oversikt over gamle papirarkiv
- papirarkivene ikke står i godkjente lokaler
- manglende oversikt over elektroniske systemer og fagsystemer som er eller har vært i bruk
Men tilsyn fra Arkivverket er ikke bare noe å grue seg til. Her kan du lese om hvorfor arkivlederen i Malvik var storfornøyd med å få tilsyn.
Får ros fra Arkivverket
Også Surnadal kommune har hatt besøk fra Arkivverket. Arkivleder Sigrid Janne Moen fikk så en tilsynsrapport med åtte pålegg.
– Det første vi gjorde var å lage en handlingsplan med tidsfrister hvor vi skrev hvordan vi ville jobbe for å lukke avvikene. Arkivverket hadde satt noen tidsfrister, og vi så ikke noen hensikt i å endre på dem. Vi tenkte at: «Nå starter vi og så jobber vi mot å overholde disse fristene». Det har vi klart så langt, sier Moen.
Surnadal får også ros fra Arkivverket for feilfritt å rette opp manglene på første forsøk.
– Å ha tilsyn var veldig positivt og lærerikt. Både ledelsen og vi på arkivet var involvert, forteller Moen.
Hun mener tilsyn gir økt oppmerksomhet i kommuneledelsen om arkivtjenesten.
- Les også: Hamar får refs for lovbrudd
Må forankres i toppen
På spørsmål om hva hun mener skal til for å få en god arkivtjeneste er svaret:
– Det er viktig det med forankring i ledelsen. Det er arkivet som er hjertet i organisasjonen. Hvis ikke arkivet fungerer som det skal, vil resten av tjenesteproduksjonen i kommunen bli påvirket av dette, sier Moen.
– Og det er viktig at arkivet blir tatt med på strategiske beslutninger. Arkiv må tidlig inn i prosesser med anskaffelser av nye systemer og ikke minst ved utfasing av gamle systemer, sier hun også.
Moen vektlegger også betydningen av å plassere ansvaret for de ulike delene av arkivarbeidet.
Lærer av hverandre
Moen forteller dessuten at i tillegg til å delta i IKA Møre og Romsdal, er kommunen med i et interkommunalt samarbeid, IKT Orkide. Det består av ni nordmørskommuner, hvor det er en egen fagnettverksgruppe for sak og arkiv.
– Her er det verdifull kompetanse vi kan dra nytte av. Vi deler erfaringer, for vi har mange felles systemer og løsninger. For oss har dette vært veldig viktig for å få et godt arkiv, sier Moen.
Basert på erfaringene Arkivverket har gjort seg etter mange besøk i Kommune-Norge, er dette listen over tiltak kommunene bør vektlegge for å få en god arkivtjeneste: