Nyheter

Alle lovkravene som kommunene skal oppfylle, er et tema som har vært debattert i årevis. I 1999 forsøkte Kommunal Rapport å gi en oversikt over hvilke lover og forskrifter som regulerte kommunesektoren. Avisa talte med hjelp fra Stiftelsen Lovdata opp 272 lover og 1.236 forskrifter som omhandlet kommunene og 110 lover og 234 forskrifter som omhandlet fylkeskommunene.
Alle lovkravene som kommunene skal oppfylle, er et tema som har vært debattert i årevis. I 1999 forsøkte Kommunal Rapport å gi en oversikt over hvilke lover og forskrifter som regulerte kommunesektoren. Avisa talte med hjelp fra Stiftelsen Lovdata opp 272 lover og 1.236 forskrifter som omhandlet kommunene og 110 lover og 234 forskrifter som omhandlet fylkeskommunene.

Rapport: Ingen kommuner klarer å oppfylle alle lovkrav

Ingen klarer alt, men små distriktskommuner med dårlig råd har aller vanskeligst for å løse lovpålagte oppgaver. Og vanskeligere kan det bli for de små, viser ny rapport.Ståa i norske kommuner

Publisert Sist oppdatert

Hvor mange lovkrav som kommunene egentlig skal oppfylle, har ikke konsulentene i Menon Economics funnet ut, men de regner med at det dreier seg om flere tusen.

Konsulentselskapet har på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet sett på 40 utvalgte indikatorer innenfor elleve ulike områder hvor kommunen har ansvar. Målet har vært å finne ut hvor mange kommuner som sliter med å løse lovpålagte oppgaver.

Konklusjonen, basert på data fra 262 kommuner, er at ikke én eneste kommune klarer å oppfylle alle lovkrav.

Graden av lovoppfyllelse varierer mellom 50 og 99 prosent, ifølge deres beregninger. Snittet ligger på noe over 80 prosent, mener konsulentene, som peker på at det er store forskjeller mellom kommunene.

Tverrfaglige miljøer

Aller vanskeligst er det å oppfylle lovkrav som krever at kommunen har spesialiserte og tverrfaglige miljøer. Det har de behov for når de skal løse oppgaver som konsekvenser av kommuneplanens arealdel eller oppgaver innenfor barnevern, rus og psykiatri, fremgår det av rapporten.

Konsulentene mener det er lovoppfyllelse for plankrav og tilsynskrav som er spesielt vanskelig for kommunene. Her har de funnet en gjennomsnittlig lovoppfyllelse på henholdsvis 65 og 68 prosent.

De mener også det her er en klar sammenheng mellom hvor mange innbyggere det er i kommunen og hvor godt kommunen ivaretar både plankrav og tilsynskrav. Mindre kommuner er ikke så flinke som større kommuner til å oppfylle kravene på disse områdene, fastslår konsulentene.

Funnene er i tråd med det konsulentene har fått av tilbakemeldinger fra både statsforvaltere og kommuner de har vært i kontakt med. Statsforvalterne har nemlig rapportert at mange, men spesielt mindre kommuner kan ha begrenset juridisk kompetanse og forvaltningskompetanse. Det kan gå ut over områder som byggetilsyn og byggesak, planer og klima og miljø i arealplanleggingen, heter det i rapporten.

Oppsummert peker rapporten på at det er kommuner med få innbyggere, lav sentraliseringsgrad og lite økonomisk handlingsrom som har størst utfordringer med å løse de lovpålagte oppgavene.

Statsforvaltere som konsulentene har vært i kontakt med, opplyser at det vel så ofte som det økonomiske handlingsrommet, kan problemet være å tiltrekke seg og beholde fagkompetanse. Mindre kommuner er i større grad sårbare for fravær og vakante stillinger, noe som gjør det vanskelig å få til gode fagmiljøer.

Kan bli verre

Konsulentene understreker at ikke alle landets kommuner inngår i undersøkelsen. Årsaken er at de ikke har fått rapportert inn nok data fra alle.

Når de så har undersøkt hvilke kommuner som ikke har levert data, finner de at disse kommunene systematisk er mindre og mer perifere enn gjennomsnittet. Dermed antar konsulentene at sammenhengen mellom kommunestørrelse og oppfyllelse av lovkrav ville vært enda tydeligere om alle landets kommuner hadde vært med i undersøkelsen.

Med tanke på framtida peker konsulentene på at mange små kommuner opplever fall i folketallet, flere eldre og færre i yrkesaktiv alder. Derfor tror de at det i tida framover kan bli enda vanskeligere for små distriktskommuner å oppfylle kravene i de lovpålagte oppgavene. Dette kan gjøre at forskjellene mellom kommunene øker.

Redusere antall krav

Som mottiltak kommer konsulentene med noen forslag, blant annet at staten må redusere antall lovkrav. At ingen kommuner klarer å ivareta alle lovkrav, kan tolkes som et tegn på at kravene er blitt for mange, mener konsulentene. Økt realisme i omfanget, kan bidra til at kommunene tar oppgavene mer på alvor, skriver de.

Andre og mer inngripende tiltak kan ifølge rapporten være å føre strengere kontroll med kommunene og ansvarliggjøre dem i større grad enn i dag. Konsulentene peker på at å bryte regelverket i dag har få konsekvenser for kommunene, og mener et tiltak kunne være å innføre en variant av Robek for kommuner som ikke oppfyller lovpålagte krav.

Samtidig peker de selv på at dette vil hjelpe lite, om ikke de grunnleggende forutsetningene for å gjøre oppgavene er til stede. Derfor foreslår de også at statsansatte kan tilby kommunene kompetanse, slik at de kan følge loven.

Et annet tiltak kan være å gi større kommuner ansvar for utvalgte oppgaver også utenfor sin egen kommune. Dette kan eksempelvis gjelde innen fagområder som barnevern, rus og psykiatri. Ulempen vil ifølge konsulentene være at et slikt tiltak vil være brudd på generalistkommuneprinsippet.

Pålegge samarbeid

Ytterligere tiltak kan være å pålegge småkommuner å samarbeide, slik at de kan få tilstrekkelig store fagmiljøer.

Et siste forslag er å flytte oppgaver fra kommunen til staten eller fylkeskommunen, slik at antallet oppgaver reduseres. Dette er noe konsulentene selv karakteriserer som «et drastisk tiltak» som vil gå på bekostning av lokal selvråderett.

Ståa i norske kommuner

  • «Ståa i norske kommuner» er tittelen på en rapport fra Menon Economics. Rapporten er en kartlegging av kommunenes oppfyllelse av lovpålagte oppgaver.
  • Elleve tjenesteområder er undersøkt ved hjelp av 40 ulike indikatorer. De elleve tjenesteområdene er: helse og omsorg, barnehage og grunnskole, barnevern, psykiatri, brann og redning, vannforsyning, byggetilsyn og byggesak, arkiv, kommuneplan, risiko og sårbarhet, klima og miljø.
  • Vurderingen er basert på data fra 262 kommuner. Årsaken til at ikke alle kommuner er med, er at de ikke har levert tilstrekkelig med data.
  • Rapporten er laget fordi generalistkommuneutvalget ønsket seg en utredning som skulle kartlegge omfanget av kommuner som har utfordringer med å løse sine lovpålagt oppgaver og krav, for å få et helhetlig bilde av hvordan kommunene leverer.
  • Generalistkommuneutvalget er et offentlig nedsatt utvalg som skal vurdere dagens generalistkommunesystem. Utvalget skal levere sin utredning i form av en NOU til Kommunal- og distriktsdepartementet innen 31. mars 2023.
  • Med begrepet generalistkommune mener vi at alle kommuner uavhengig av størrelse og beliggenhet skal ivareta de samme funksjonene og levere de samme tjenestene.
Powered by Labrador CMS